Över 500 gymnasieelever med 148 företag deltog i årets regionala Våga vara egen-mässa i Ung företagsamhet i Uppsala under torsdagen. Totalt delades priser ut i 17 kategorier.
Förstapriset i kategorin Bästa webbsida kammade UF-företaget Mattssons trädgårdsdetaljer hem. Företaget säljer handgjutna trädgårdsdetaljer i betong, så som fågelbad och dekorationshjärtan.
Enligt juryn har företaget en gedigen hemsida och har förstått möjligheterna med sociala medier. Vinnarna tyckte att juryn gjort ett riktigt val.
– Den är snygg och man ser enkelt vad det är vi säljer, säger Jacob Krafft, marknads- och försäljningsansvarig på Mattssons trädgårdsdetaljer.
Flera av företagarna berättade att mässan är viktig för att de ska få känna uppskattning för allt arbete de har lagt ner.
– Det här är det stora målet man jobbar för under hela terminen. Det blir ju extra roligt med tävlingarna när man jobbat så mycket med det. Dessutom är det kul att utmana sig själv och se hur långt man kan gå, säger Jacob Krafft.
På mässan såldes allt från strumpor till fotograftjänster, tangentbordsrengörare och nyckelringar. Många hade också satsat på ätbara produkter. Bland annat Betty Petersson och Sofie Franzén som driver Chocolate Dreams och som tävlade i kategorin Bästa vara med sina hemgjorda snickerskakor.
– Vi älskar att baka så det föll sig naturligt, säger Betty Petersson.
Årets Våga vara egen-mässa var den 30:e i raden. Enligt Jennie Claesson, regionchef för Ung företagsamhet i Uppsala län, är mässan ett bra tillfälle för studenterna att lära sig mer om arbetslivet.
– Det här är ett viktigt verktyg i att lära ungdomarna att tänka själva och ta egna initiativ och jobb är inget man får, det skaffar man sig, säger hon.
Det är också ett bra sätt att lära sig att ta kontakt.
– Många av de här ungdomarna vågade inte ens lyfta luren och ringa ett samtal till någon de inte kände innan de började med det här, säger Jennie Claesson.
Linn Ljungkvist, en av grundarna till UF-företaget Hot Relief, medger att det var lite nervöst.
– Det är jätteroligt att stå och sälja men också lite nervöst. Men det släpper eftersom och nu känner vi oss ganska bekväma, säger hon.
Hot Relief som redan i december utsågs till vinnare i kategorin Bästa affärsplan kom även trea i kategorin Bästa logotyp. Företaget säljer värmande plåster för smärtlindring och har sedan starten i höstas sålt omkring 200 plåster.
Unga företagare prisades
Fyrishov var proppfullt när 500 unga företagare samlades för prisa länets bästa unga företagare. – Det känns kul att uppmärksammas när man lagt ner så mycket arbete, säger Andreas Mattsson, vd för Mattssons trädgårdsdetaljer.
Magnus N:sson Engelbäck, konferencier.
Foto: Hans E Ericson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!