Blev uppringd av "banken" – förlorade 340 000 kronor

Någon okänd hade använt Peter Larssons kontokort och han fick då ett samtal från "banken". "Bankmannen" erbjöd sig att hjälpa till men då utsattes han för brott en gång till.

Det här meddelandet fick Peter Larsson i tron att det kom från banken. Men det var ett led i ett bedrägeri.

Det här meddelandet fick Peter Larsson i tron att det kom från banken. Men det var ett led i ett bedrägeri.

Foto: Polisen/TT

Uppsala2022-08-08 21:00

En 31-årig man från Uppsala åtalas för penningtvätt och är enligt utredningen inblandad i ett ovanligt sofistikerat fall av bedrägeri.

Det hela började med att en privatperson, Peter Larsson, upptäckte att någon okänd hade använt hans kontokort och gjort en rad inköp för totalt 3 800 kronor. Hur gärningsmännen kommit över hans kontokortsuppgifter är oklart men en teori är att han hade beställt en vara på en köpsajt som sedan missbrukat hans koder och annat.

En kort tid senare blev han uppringd av en person som sa att han ringde från Danske Bank, den bank som Peter Larsson brukade använda. Det telefonnummer som visades i Peter Larssons display var mycket riktigt ett nummer som banken använder i verkligheten.

undefined
Det här meddelandet fick Peter Larsson i tron att det kom från banken. Men det var ett led i ett bedrägeri.

Uppringaren från "banken" ville informera om hur bedrägerier går till och även ge tips om hur man kan skydda sig. "Banktjänstemannen" erbjöd sig att ändra vissa inställningar på Peter Larssons bankkonto för att stoppa bedragare men det krävdes då att han loggade in med sitt bank-ID.

Han aktiverade sitt bank-ID på mobilen och loggade in med sin kod.

– I den bild som kom upp på mobilen stod det att jag loggade in på Danske Bank, berättar Peter Larsson som fortfarande var intet ont anande.

Följande natt vaknade han av att mobilen plötsligt lyste upp. Han tog upp telefonen och såg att 92 000 kronor tagits ut från hans konto. Han försökte logga in på banken för att se vad som hänt men då hade hans bank-ID slutat att fungera.

Kort senare gjordes ytterligare uttag från kontot och det länsades på totalt 340 000 kronor.

De visade sig att han utsatts för så kallad spoofing. Det innebär i det här fallet att bedragarna genom en teknisk manipulation sett till så att bankens telefonnummer visades i Peter Larssons mobil när han blev uppringd, trots att "banktjänstemannen" ringde från ett helt annat nummer.

– Det var väldigt förslaget och svårt att genomskåda, säger Peter Larsson. Idag hade jag inte gått på det eftersom jag fått veta att banken aldrig säger åt någon att logga in på bank-ID.

– Enligt banken har jag varit grovt oaktsam och därför har jag bara fått tillbaka en del av beloppet från försäkringsbolaget.

31-åringen från Uppsala som åtalas för penningtvätt har enligt åklagaren varit delaktig på så sätt att han upplåtit sitt bankkonto för att ta emot pengar som slussats från Peter Larssons konto.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!