Ultunabygge polisanmält
Transporterna av betongelement till bygget av SLU:s nya campus i Ultuna sker utan trafiktillstånd. Nu har Transportarbetareförbundet polisanmält dem för brott mot reglerna om tillfälliga inrikestransporter.
- De här åker runt som en cirkus och utför olaglig inrikestrafik i Sverige. Hade det här skett i Tyskland eller Spanien hade de klossat fast bilen direkt. Det här är minst sagt osund konkurrens och nu har vi polisanmält dem, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transportarbetareförbundet i Gävle.
Per-Gunnar Persson, vd för Karlshamns Expressbyrå, vars lettiska intressebolag hyrt de åkare som utför transporterna, menar att allt sker enligt regelverket och att han har kontrollerat saken med Åkeriföretagen.
- Det är fritt cabotage i tio dagar. De här bilarna skiftas varje vecka så att det kommer nya bilar från Lettland och kör. Vi hade inte gjort så här om vi inte kollat upp reglerna, säger Per-Gunnar Persson.
Bertil Dahlin ansvarig för internationella frågor på Åkeriföretagen håller dock inte med.
- Då har han missförstått saken. När godset lastas av på kaj är det frågan om rent cabotage. Och det är inte tillåtet under så här lång tid, säger Bertil Dahlin som arbetar med internationella frågor på Åkeriföretagen.
I det direktiv som Vägverket meddelat, och som fortfarande gäller, står det att ett åkeri från ett annat EU-land tillfälligt får köra inrikestransporter i övriga EU-länder i samband med att de kört in gods i landet, så kallat cabotage. Men det ska inte vara regelbundna transporter för samma uppdragsgivare.
Om ett åkeri bryter mot reglerna kan också beställaren av transporten dömas till böter. Polis och tulltjänstemän får också stoppa transporterna och skicka tillbaka lastbilarna till det land de kommer från.
Det finns ett EU-direktiv om kombinerade transporter som Karlshamns Expressbyrå skulle kunna använda sig av. Men i så fall skulle hela lastbilssläpet ha lastats på båten från Lettland. Nu lastas betongelementen på lastbilstrailer först efter att de kommer fram till Gävle.
Tillfällig transport är tillåten
För att få bedriva yrkesmässig trafik i Sverige behöver man ha ett trafiktillstånd.
Vid transporter från ett annat land får den utländske åkaren tillfälligt köra gods inom det land där man har lastat eller lossat gods, så kallad cabotagetrafik. Enligt dagens regler ska det handla om tillfälliga transporter som sker under högst 10 kalenderdagar under en 30-dagarsperiod. Transporterna får inte vara regelbundna eller permanenta med samma transportköpare i grunden.
Ett undantag från reglerna finns vid kombinerade transporter där man får köra inrikestransporter från närmaste på- eller av-lastningsstation om transporten skett med tåg eller 15 mil från en hamn om transporten skett med båt. I så fall ska godset vara lastat på en trailer eller i en container under båttransporten och som sedan körs med lastbil den sista biten.
Under nästa år kommer nya EU-regler att träda i kraft som sätter gränsen för cabotage till tre transporter under en vecka. De har dock försenats och kommer tidigaste att börja gälla i maj.
För att få bedriva yrkesmässig trafik i Sverige behöver man ha ett trafiktillstånd.
Vid transporter från ett annat land får den utländske åkaren tillfälligt köra gods inom det land där man har lastat eller lossat gods, så kallad cabotagetrafik. Enligt dagens regler ska det handla om tillfälliga transporter som sker under högst 10 kalenderdagar under en 30-dagarsperiod. Transporterna får inte vara regelbundna eller permanenta med samma transportköpare i grunden.
Ett undantag från reglerna finns vid kombinerade transporter där man får köra inrikestransporter från närmaste på- eller av-lastningsstation om transporten skett med tåg eller 15 mil från en hamn om transporten skett med båt. I så fall ska godset vara lastat på en trailer eller i en container under båttransporten och som sedan körs med lastbil den sista biten.
Under nästa år kommer nya EU-regler att träda i kraft som sätter gränsen för cabotage till tre transporter under en vecka. De har dock försenats och kommer tidigaste att börja gälla i maj.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!