UL:s miljonfiasko: 2 miljoner för trasigt tåg

UL har betalt 2,2 miljoner kronor för ett tåg som stått i verkstaden nästan ett helt år. Nu skickas tåget tillbaka.

Arkivbild.

Arkivbild.

Foto: Kid Reslegård Svedberg

Uppsala2018-09-30 15:42

När resandet mellan Uppsala och Gävle sköt i höjden tacklade UL den nya utmaningen med att flytta tågen från Uppsala-Sala sträckan och ersatte de på Sala-sträckan med nya tåg.

Fyra tåg blev det á 2,2 miljoner kronor styck per år. Tågen hyrs av ett bolag som gemensamt ägs av samtliga län med regionaltrafik. Men medan tre av dem har löpt skytteltrafik den nästan sju mil långa sträckan fram och tillbaka till Sala under nästan ett års tid har det fjärde stått parkerat i verkstaden. Trots att tåget gått igenom ULs egna besiktning visade det sig näligen att tåget var i för dåligt skick för att köra över huvud taget.

– Det har inte framgått i våra egna besiktningar av tågen att de skulle vara i så dåligt skick. Det är lite som en bil som blir godkänd i en besiktning, men som sedan drabbas av fel som man inte räknat med, säger Sture Jonsson till P4 Uppland.

Enligt P4 Uppland kommer nu UL sannolikt att få betala årskostnaden för att hyra alla fyra tåg trots att bara tre av dem kunnat tas i bruk. Det finns nämligen inget undantag i kontraktet för tåg som blir stående i verkstaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om