I dagsläget uppgår UL:s intäktstapp till omkring 100 miljoner kronor. Det ligger i linje med vad man kommer att få i extra anslag från staten. Men förlusterna kan bli betydligt större än så.
– I budgeten landade vi på drygt 300 miljoner kronor back för hela 2020, om det här skulle fortsatta hela hösten, säger Helena Klange, UL:s presschef.
I nuläget kan inte Upplands lokaltrafik se att förlusterna har börjat trappas av. I början av april gick UL ut med man tappade uppemot 1,5 miljoner kronor per dag. Anledningen var att färre åkte med kollektivtrafiken, men också att färre betalar när man åkte.
– Den siffran har inte förrändrats speciellt mycket. Sedan är det fler som betalar när de köper de nya sommarbiljetterna, som innebär att man kan testa att åka i sju dagar.
Att sätta upp plexiglas vid busschaufförerna var en möjlig lösning för att få i gång biljettkontroller på bussarna. I ett tidigt försök att testa ett plastskydd för busschaufförerna, sa Gamla Uppsala buss skyddsombud stopp. Och påstigning via framdörrarna blev aldrig verklighet. Förslaget gick sedan vidare till Arbetsmiljöverket, som inte heller godkände lösningen.
Hur stort bakslag var det för er?
– Det var ett jättestort bakslag. Det hade varit en stor kostnad att installera dem, men det hade också löst många problem. Man hade då kunnat skydda förarna men även passagerarna, som hade kunnat gå in igenom framdörren och ut igenom bakdörrarna, säger Helena Klange, presschef UL.
Frågan om trängsel har varit högt upp på agendan för UL. Enligt de själva är det också primärt en viktigare fråga än den ekonomiska.
– Vi ser jätteallvarligt på det. Vi tittar hela tiden på vad vi kan hitta för lösning. Det finns inget enkelt svar.
Frågan om att sätta in extra biljettautomater vid bussarnas bakdörrar har tagits upp, men som möjligen skulle kunna leda till mer trängsel.
– Alla bussar är inte anpassade för det. De är inte bara att sätta upp. Det hade också kunnat skapa mer trängsel. Trots det stora ekonomiska tappat så är trängseln det vi vill hitta en lösning på i förstahand.
Förbudet mot att öppna bussarnas framdörrar gäller till den sista oktober 2020. Hittas en ny lösning som Arbetsmiljöverket säger ja till, kan tiden för förbudet ändras.
– Vår förhoppning är att det ska lösa sig tidigare än så, och att smittsmidringen ska bli mycket mindre, säger Helena Klange, UL:s presschef.