UL-resenärer kritiska mot överfulla bussar

Sedan UL ställde in busstrafik till följd av coronautbrottet har flera resenärer upplevt problem med överfulla bussar.

Sedan mitten av mars har ett stort antal bussavgångar ställts in till följd av coronautbrottet. Det lett till trängsel på flera linjer.

Sedan mitten av mars har ett stort antal bussavgångar ställts in till följd av coronautbrottet. Det lett till trängsel på flera linjer.

Foto: Staffan Claesson/UNT arkiv

Uppsala2020-05-08 08:02

UNT har tidigare rapporterat om problem med trängsel på UL-bussarna. Flera läsare har den senaste tiden hört av sig och uppgett att det fortfarande är problem med överfulla bussar på flera UL-linjer. En av dem är Daniel van Rooyen som pendlar från Vattholma till Uppsala. Efter att linje 110 dragits in har den buss han åker, buss 823, blivit överfull. Vissa gånger har den kört förbi hållplatsen för att den varit överfull, andra gånger har han suttit utan något avstånd alls till medresenärer.

– Jag kan inte jobba hemifrån. De tvingar mig att riskera livet, jag tycker att det är hemskt, säger Daniel van Rooyen. 

Men på UL menar man att det inte går att köra trafiken som vanligt på grund av sjukfrånvaro.

– Vi var tvungna att ta bort vissa linjer på grund av personalbrist. Våra trafikplanerare har bra koll, men det kan bli någon enskild resenär som drabbas i det här läget då vi har uppmaningen till förare att köra förbi hållplatser när det är fullt, säger presschefen Helena Klange.

Hon säger att UL sätter in förstärkningsbussar i stor utsträckning.

– Men det finns inte obegränsat med bussar och förare, så vi har inte alltid en buss redo att ta vid.

Vad kan man som resenär göra om man har upprepade problem med att ta bussen?

– Det bästa är att höra av sig till oss på kundtjänst så vi vet om det. Får vi in synpunkter kan vi se om vi kan sätta in fler bussar, säger Helena Klange.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!