UL-läckan var riktad till Nobina

Det var bussbolaget Nobina som fick den hemliga anbudsinformationen av en medarbetare på UL under upphandlingen av regionaltrafiken i Uppland. I mejlet till UL:s vd Malte Burwick erkänner medarbetaren och förklarar sitt agerande med att Nobinas ”upplägg var vida överlägset”. Läckan kan samtidigt kosta UL miljoner i skadestånd.

Uppsala2010-08-17 22:02

Härvan kring UL-läckan fortsätter att växa. Det var Nobina som fick ta del av de hemliga anbudsuppgifterna i UL:s upphandling av regionaltrafiken i Uppland de kommande tio åren, värd fyra miljarder kronor. Det skriver läckan själv i ett mejl till UL:s vd Malte Burwick. Efter erkännandet valde UL att stoppa hela upphandlingen.

Som UNT har berättat fick vd Malte Burwick erkännandet från medarbetaren via mejl den 10 augusti. UNT har fått se delar av innehållet. I mejlet skriver medarbetaren bland annat: ”Min motivation för att ge Nobina informationen om hur de låg an vara att jag tyckte deras upplägg var vida överlägset de övriga, både när det gäller strategi för ökat resande samt biogasinfasning.”

Om uppgiften stämmer handlade det alltså inte om ett misstag, utan om en medveten läcka i syfte att ge Nobina, som för närvarande har kontraktet för regionaltrafiken i Uppland, ett övertag mot konkurrenterna Busslink och KR Trafik.

I mejlet uppger medarbetaren sig vara djupt olycklig över tilltaget. Mejlet avslutas: ”Vi kan väl höras av när du fått smälta detta ...”

Efter att informationen hade läckt sänkte Nobina sitt anbud och hamnade 2,5 miljoner lägre än Busslinks vinnande bud i den första anbudsrundan. Men även konkurrenterna Busslink och KR Trafik sänkte sina anbud i den andra rundan – och Nobina hamnade sist i upphandlingen. KR Trafik vann upphandlingen.

Nobina bekräftade sent på tisdagskvällen uppgiften att de fått otillbörlig information och uppgav vidare att man fått kännedom om att fler anbudsgivare kände till känsliga uppgifter om anbuden.
– Den information vi har fått från personal på UL har vi betraktat som offentlig och vi har förutsatt att alla har fått samma information. Om UL anser att informationen vi har fått har varit otillbörlig är det UL:s ansvar, inte vårt, sade Henrik Dagnäs tidigare under dagen till UNT.

Använde ni informationen ni fick när ni bestämde hur stort det nya anbudet skulle vara?
– Att vi sänkte budet berodde i huvudsak på att det nya ägardirektivet från UL tillkommit. I övrigt har jag inga kommentarer, säger Henrik Dagnäs.

Trots att den påstådda läckan till Nobina alltså inte påverkade resultatet försvarar UL:s vd Malte Burwick beslutet att stoppa upphandlingen.
– Det fanns ingen annan utväg. Information hade läckt ut och vi kunde inte säkerställa att läckan inte påverkat anbuden. Då var vi tvungna att stoppa upphandlingen, säger Malte Burwick.

Busslink säger nu att de kommer att bestrida UL:s beslut att stoppa upphandlingen.
– Vi har redan överklagat upphandlingen till förvaltningsrätten i Uppsala. Det överklagandet kvarstår. Vi vill att förvaltningsrätten ska pröva den genomförda upphandlingen och återställa anbuden som de var efter den första anbudsrundan, säger Busslinks vd Anders Lundström till UNT.

Mycket talar för att även KR Trafik gör gemensam sak med Busslink.
– Vi vann upphandlingen och det är inte omöjligt att vi kommer att bestrida UL:s beslut att ta om alltihop. Vi rådgör nu med våra jurister om hur vi ska gå vidare, säger KR Trafiks vd Linda Sahlén.
Båda bolagen för också diskussioner om de inte vinner upphandlingen.
– Då kommer vi att kräva skadestånd. De uteblivna intäkterna motsvarar cirka 24 miljoner kronor per år för oss, säger Anders Lundström.

Om det blir en ny upphandling är det möjligt att Nobina kan ta hem hela miljardkontraktet.
– Vi har inte fattat något beslut men om det kommer en ny upphandling är det möjligt att vi kommer att delta i den, säger Nobinas vice vd Henrik Dagnäs.

Bakgrund

Upphandlingen av regionaltrafiken i Uppland för åren 2011-2021 är värd fyra miljarder kronor och rör 500 busschaufförer.

I upphandlingen fanns tre bussbolag:

  • Busslink (som samlade flera mindre lokala bussbolag i Uppland)
  • Östersundsföretaget KR Trafik
  • Nobina (före detta Swebus)

När anbuden kom in i våras stod det klart att Busslink lagt det lägsta budet: 293,2 miljoner kronor. På UL:s bolagsstämma i maj fattade dock ägarna, det vill säga landstinget och kommunerna i Uppsala län, beslut om ett nytt ägardirektiv: resandet med kollektivtrafiken ska fördubblas till 2020. UL valde då att ge de tre konkurrenterna möjlighet att komma in med nya anbud.

I den andra anbudsrundan låg alla tre bussbolagen lägre än det tidigare vinnande anbudet. KR Trafik vann efter att ha sänkt budet med 40,7 miljoner kronor (från 325,4 till 284,70 mkr). Nobina sänkte budet med 24,7 miljoner kronor (från 315,4 till 290,74 mkr), men hamnade ändå sist, bara 30 000 kronor efter Busslinks bud på 290,71 mkr.

I måndags stoppade UL upphandlingen efter att det framkommit att en medarbetare läckt hemlig anbudsinformation.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!