I somras stoppade UL upphandlingen av regiontrafiken i Uppland efter att det framkommit att en medarbetare på UL medvetet läckt hemlig anbudsinformation om Keolis bud till konkurrenten Nobina. Keolis (tidigare Busslink) vann upphandlingen i den första anbudsrundan men förlorade i den andra. Det var mellan rundorna som den sekretessbelagda informationen läcktes.
Keolis har tidigare meddelat att man avser att kräva skadestånd av UL för hanteringen av upphandlingen. Nu har Keolis satt kravet till nära en kvarts miljard.
– Fyra miljoner rör våra kostnader i upphandlingsprocessen. Resten, 241 miljoner kronor, är den vinst vi hade beräknat göra om vi hade fått kontraktet på trafiken, säger Anders Lundström, vd för Keolis Sverige.
Är det verkligen rimligt att tro att ni kan få ett så stort skadestånd?
– Det blir förstås upp till domstolen att avgöra det. I Sverige är det svårt att få ut stora skadestånd för indirekt skada, men vi har utgått från den situation vi befinner oss i och den hantering som har varit. Vi vill visa hur stor skada vi har lidit av hanteringen, säger Anders Lundström.
UL avböjer att kommentera kravet.
– Vi avvaktar utlåtande från vår jurist innan vi kommenterar skadeståndskravet. Vi räknar med att kunna få besked under denna vecka, säger Sture Jonsson, UL:s informationschef.
UL begärde i december 52 miljoner kronor i extra tillskott av ägarna, det vill säga landstinget och kommunerna i Uppsala län. Det motsvarar de extra kostnader UL hittills har haft som följd av den stoppade upphandlingen.
UL krävs på en kvarts miljard
Bussbolaget Keolis Sverige kräver ett skadestånd på 245 miljoner kronor av Upplands Lokaltrafik (UL) efter den stoppade upphandlingen av regiontrafiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!