UL kräver 52 miljoner av ägarna

Upplands Lokaltrafik överskrider 2011 års budget med 52 miljoner kronor. Om inte ägarna skjuter till pengar kan resenärerna bli lidande av kraftiga nedskärningar i trafiken eller rejält ökade biljettkostnader.

Uppsala2010-12-07 05:58

Budgetöverskridandet på 52 miljoner är främst en effekt av höstens upphandlingskomplikationer då en av UL:s medarbetare läckt ut känslig information till bussbolaget Nobina under upphandlingsprocessen. När upphandlingen avbröts krävdes istället en snabb, tillfällig upphandling för trafiken under ett år.
– Det kostar UL närmare 50 miljoner extra för ett år. Dessutom tillkommer kostnaden av en ny tågupphandling för Upptåget där DSB Uppland AB, dotterbolag till danska DSB, tar över efter SJ. Det höjer kostnadsnivån med nästan 20 miljoner på helårsbasis. Visst är det ovanligt höga kostnader, men så har vi också råkat ut för ovanliga händelser, säger UL:s vd Malte Burwick.

Den nya bussdepån i Fyrislund finns också med i kostnadskalkylen med 4 - 5 miljoner i räntekostnader.
– Vi har föreslagit en budget som kräver 52 miljoner extra i ägartillskott. Annars blir vi tvungna att höja biljettpriserna rejält eller skära ner kraftigt i trafiken och det vill vi inte, säger Malte Burwick.

UL ägs gemensamt av Landstinget i Uppsala län och länets kommuner. Hur budgetöverskridandet ska fördelas mellan dessa utgår från en speciell underskottsfördelningsmodell, baserad på hur resande och trafikproduktion sett ut. Landstinget får stå för den högsta kostnaden på 29 miljoner kronor. Uppsala har det största överskridandet av kommunerna med 13 miljoner kronor.

Maria Gardfjell, kommunalråd för Miljöpartiet i Uppsala tycker att ägarna och inte resenärerna ska stå för finansieringen.
– Annars kan det innebära nedskärningar i trafiken eller ökade biljettkostnader. Det här handlar inte bara om hur UL agerat. Det är dålig politik från början och nu måste man ta sitt ansvar, säger hon.

I grunden menar Maria Gardfjell att det handlar om ett demokratiskt problem.
– UL är ju ett delägt bolag där Uppsala kommun styr genom att delta i ägarsamråd. Gunnar Hedberg är som kommunstyrelsens ordförande kommunens representant, och sitter även i UL:s styrelse. Hur kan kopplingen mellan ägarsamrådet och kommunens budgetprocess vara så svag när ansvariga är med i hela processen?, säger hon.

Uppsalas kommunstyrelseordförande Gunnar Hedberg (M) menar att eftersom budgetöverskridandet till stor del beror på uppskjutningen av upphandlingen, så hade man inte kunnat undvika problem.
– Jag hade hört att det skulle komma kostnadsfördyringar, men inte i dessa nivåer. Detta med upphandlingen är så exceptionellt att ingen kunnat planera eller förutsäga det, säger han.
På torsdag kommer han att närvara vid ett ägarsamråd då man ska diskutera hur man ska hantera UL:s budgetkostnader.
– Men några nedskärningar i trafiken kan inte komma i fråga, det är det viktigaste av allt att det finns bussar som går när man behöver dem, säger Gunnar Hedberg.

Avvikelse

Såhär mycket behövs från ägarna:

Älvkarleby: 153 798 kronor
Tierp: 2 917 846 kronor
Östhammar: 2 160 901 kronor
Uppsala: 13 152 889 kronor
Knivsta: 632 684 kronor
Enköping: 556 753 kronor
Håbo: 3 010 298 kronor
Heby: 888 623 kronor
Landstinget: 28 626 207 kronor

Källa: UL, obs: siffrorna är prognostiserade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!