UL kompenserar kunder

En miljon kronor. SÄ mycket pengar sammanlagt har Upplands Lokaltrafik (UL) tvingats betala tillbaka till tusentals autogirokunder efter ett utslag av AllmÀnna reklamationsnÀmnden.

Uppsala2009-01-13 08:23
I slutet av juni i Är kunde UNT berÀtta om Sören Andersson i Enköping som betalade sitt UL-kort via autogiro. NÀr beloppet höjdes efter nÄgra mÄnader, i mars förra Äret, reagerade han och anmÀlde saken till AllmÀnna reklamationsnÀmnden (ARN).
Och ARN gav Sören Andersson rÀtt, nÄgot som nu resulterat i att Upplands Lokaltrafik tvingats betala tillbaka pengar itne bara till Sören Andersson utan ocksÄ alla andra kunder i samma situation.

Nikodemus Kyhlén, försÀljningschef, berÀttar att problemet var att kortet kunde uppfattas som ett Ärskort. DÄ hjÀlpte det inte att det stod i avtalet att Upplands Lokaltrafik förbehöll sig rÀtten att höja avgiften under avtalsperioden.
- Nu har vi förtydligat hur det förhÄller sig och att vi kan justera priset under perioden, sedan Àr det inte sagt att vi alltid gör det. NÀr priserna höjs första mars kommer det till exempel inte att drabba autogirokunderna.

Totalt har Upplands Lokaltrafik 2 500 kunder som betalar sina kort med autogiro varje mĂ„nad. Merparten av dessa har nu fĂ„tt tillbaka allt mellan ca 100 och 600-700 kronor vardera (allt beroende pĂ„ hur mĂ„nga mĂ„nader man haft kortet sedan prishöjningen infördes) som en följd av ARN:s utslag.
Sammanlagt handlar det om ungefĂ€r en miljon kronor för Upplands Lokaltrafik. Är det kĂ€nnbart för företaget?
- Det Àr klart att det Àr kÀnnbart eftersom det var pengar vi hade rÀknat med, men vi fÄr hantera det.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om