UL-kampanj ledde till ökat resande

Drygt 800 personer bytte ut bilen till förmån för Uppsala länstrafiks bussar och tåg. Det blev resultatet av den kampanj som UL genomförde under hösten 2014.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2015-06-24 12:47

Kampanjen gick ut på att locka bilister till kollektivtrafiken genom att låta dem prova att åka buss och tåg under oktober månad förra året. Syftet med kampanjen var att nå de personer som kör bil till och från jobbet av gammal vana, trots att de egentligen inte behöver göra det. Av de drygt 2000 bilister som provade att åka kollektivt valde drygt 800 att fortsätta resa med UL-trafiken minst tre dagar i veckan.

– Det är otroligt positivt att de som tidigare inte reste med oss har upptäckt att kollektivtrafiken fungerar bättre än vad man trott, säger UL:s projektledare Karin Edenius.

Siffrorna togs fram genom att resenärerna fick svara på enkätfrågor om sitt resande, varav den ena gjordes direkt efter provperioden och den andra gjordes sex månader senare.

Vilka var de vanligaste skälen till att inte byta ut bilen mot buss eller tåg?

– Det var var blandande skäl, men det kunde handla om att tiderna inte passade, eller att det var svårt att få ihop livspusslet med de byten som kollektivt resande innebär. En liten andel angav att kollektivt resande inte var något för dem, säger hon.

Karin Edenius förklarar att av de drygt 1 200 bilister som enligt enkätsvaren inte tänkte fortsätta resa med UL, finns det fortfarande resenärer i den gruppen som reser med UL – men inte så ofta som tre gånger i veckan. De resenärer som reser minst tre gånger i veckan benämns av UL som pendlare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!