Videon är inte längre tillgänglig
Första veckan efter att Upplands lokaltrafik (UL) införde krav på registrering för att få köpa en sms-biljett, sjönk försäljningen med 75 procent. Bristfällig information, krångligt och med påslag av faktureringskostnader på nio extra kronor, kan vara några av skälen.
– Vi visste inte vad det här skulle innebära. Men vi förstod att den kanske inte skulle komma upp i samma nivå som tidigare, det hade vi räknat med, säger Sture Jonsson, informationschef på UL.
Om sms-biljetterna någonsin kommer att uppgå till de i snitt 7 000 om dagen igen återstår att se men Sture Jonsson anser det rimligt att landa på i snitt 4 000 biljetter.
– Det har skett en återhämtning men vi vet inte vad det planar ut på, säger han.
Hur många som har registrerat sig vet han inte eftersom UL delar system med flera andra länsbolag som Stockholm, Gävleborg och Östergötland. Det innebär också att det räcker med att ha registrerat sig en gång så kan man köpa sms-biljetter från respektive trafikbolag, så länge man skickar till rätt telefonnummer.
Men för att underlätta för resenärerna infördes samtidigt förenklad kortbetalning med slopad pinkod. Dock är sms-biljetten billigare än ombordpriset.
– Ett bankkort är i vissa fall att jämföra med kontanter. Det skickas ut spärrlistor till fordonen så stulna kort inte kan användas, säger Sture Jonsson.
Den första mars höjs priserna på flera av UL:s biljetter men enligt Sture Jonsson finns ingen koppling med det minskade antalet sålda sms-biljetter. De rapporter som kommit in från busschaufförerna säger snarare att ingen minskning av själva resandet märkts.
Prishöjningen kommer att ske för bussar och tåg utanför stadskärnan. På ett månadskort för exempelvis regionbussarna höjs priset med 40 kronor. Trots att senaste höjningen skedde för så sent som ett år sedan anser Sture Jonsson att höjningen är rimlig.
– Ja det tycker jag. 40 kronor tror jag att de som reser fortfarande tycker är prisvärt i förhållande till andra sätt att resa, säger han.
Satsningar på tågtrafiken och nya avtal för regionbussarna som kräver en ökad kvalitet på fordonen är två saker som stretchat budgeten.
Sture Jonsson är noga med att poängtera att landstinget skjutit till extra pengar för att få budgeten i balans. Trots det får alltså även passagerarna vara med och betala. Det är främst regionbussarna som drabbas.
– Vi har gjort en bedömning om vad man känner är prisvärt och utifrån de volymer som åker, varifrån vi kan få in intäkterna.