– Vi försöker göra det möjligt att resa utan att det blir trångt, men uppstår det trängsel uppmanar vi resenärerna att ta ansvar, säger Johan Wadman, trafikdirektör vid Region Uppsala.
För att ytterligare inskärpa budskapet ska man dra i gång en kampanj under temat "Minska spridningen genom att öka spridningen". Det innebär att resenärerna ska sprida ut sig både över tid och i bussarna.
Flera resenärer vittnar om att det är svårt att ta det ansvaret om chauffören släpper på för många i bussen.
Har bussföraren ansvar för att inte släppa på fler?
– Förarna har ett ansvar för att det inte ska bli för fullt. Det handlar om att det ungefär ska vara halvfullt, säger Johan Wadman.
Det kommer rapporter om bussavgångar i regionbusstrafiken där det varit stående passagerare i gången.
Om man stigit på i Öregrund och det är gott om plats, men bussen blir full i Alunda. Hur ska man ta ansvar då?
– Det är en jättesvår balansgång. Det vi också har sagt är att förarna inte ska lämna kvar skolelever vid hållplatsen. Därför tillåter vi en högre trängsel när det handlar om skolelever. För att vi ska sätta in extra turer måste vi analysera det över tid så att vi ser ett mönster, säger Johan Wadman.
Jämfört med i fjol kan UL också rapportera en markant nedgång i antalet resenärer. Under september handlar det om ett tapp på omkring 25 procent jämfört med samma period i fjol. Det är ändå en ökning av resandet jämfört med i våras när tappet mot fjolåret var runt 50 procent.