UL-förslag ska rädda stomlinjer

När Upplands Lokaltrafik, (UL) på fredagen presenterade utredningen av stomlinjer i busstrafiken till länets kommuner och landstinget fick UL ett nytt uppdrag.

Uppsala2009-02-13 16:55
Nu ska UL ta fram ett förslag till lösning som kan rädda ett visst antal stomlinjer på framför allt glesbygden.
- Resultatet av mötet med ägarna, det vill säga länets kommuner och landstinget, blev att vi ska utreda en delad finansiering av busslinjerna. Tanken är att landstinget ska stå för ett basutbud av turer och att sedan kommunerna får möjlighet att beställa ytterligare turer utöver basutbudet, säger informationschef Sture Jonsson vid UL.

Det nya förslaget om en mixad finansiering för att på det här sättet rädda busslinjerna läggs fram av UL för ägarna i mitten av april.
- Då får vi ser vad landstinget och kommunerna säger. Då får de ta ställning till förslaget då, säger han.
UNT skrev nyligen om att UL utredde möjligheterna att lägga över kostnader från landstinget på kommunerna när det gäller vissa stomlinjer som inte är lönsamma för landstinget.

Östhammar säger nej till att ta över kostnader för de förändringar som är aktuella i Östhammars kommun.
En stomlinje finansieras av landstinget och ska bland annat uppfylla kraven på att bussarna går till orter som har betydelse för långresande både inom och utanför länet. Orten ska dessutom vara centralort i länet eller klassas som viktig ur ett regionalt perspektiv.
FAKTA
Sju linjer berörs
De här linjerna är de som UL bedömer har lågt regionalt resande och som kan beöras:
181 Knivsta-Vassunda-Uppsala.
811 Öregrund-Östhammar, delsträcka.
817 Gimo-Tierp.
838 Tierp-Skutskär.
844 Tärnsjö-Östervåla, delsträcka.
857 Östhammar-Hallstavik.
832 Östhammar-Skutskär.
UL går med cirka 17 miljoner i underskott om året på dessa linjer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om