Enligt UL beror de inställda avgångarna både på en sjukdomsdrabbad personalstyrka och på fordonsfel. På Gamla Uppsala Buss, som trafikerar en stor del av stadsbusstrafiken i Uppsala, har man satt in extrapersonal för att komma till rätta med de tekniska felen.
Felen kan bero på olika saker, men enligt Tommy Rydbeck, teknisk chef på GUB, handlar det oftast om frusna tryckluftssystem och bussar som vägrar att starta.
– Tryckluftssystemet styr bland annat dörrarna. Är en av dörrarna frusna kan vi inte trafikera bussen. När vi sedan tar in bussen i garaget för felsökning hinner den ofta tina och då löser problemet sig själv. Därför kan det ta tid att hitta orsaken till felet även för erfarna mekaniker. Det är sällan exakt samma fel.
I Uppsala råder också tomgångsförbud i mer än en minut. Bussar som står stilla och väntar på att köra ut på sin rutt riskerar därför att få svårt att komma iväg igen.
– Chaufförerna stänger av motorn och sedan startar den inte igen. Kylan gör att batteriernas kapacitet försämras, säger Tommy Rydbeck.
Under resten av veckan väntas mildare temperaturer och då väntas problemen med inställda bussar minska.
– Våra tekniker arbetar hela tiden med att göra bussarna redo för trafik. Jag tycker vi har satt in de resurser som vi kunnat för att få trafiken att flyta på så bra som möjligt, säger Eva Pettersson, trafikchef på GUB.