UL ändrar resegarantin
Nu ändrar Upplands Lokaltrafik (UL) reglerna för sin resegaranti. UNT har tidigare berättat att resegarantin inte gällt vissa dagar i vinter när UL ansett att vädret varit för dåligt. Men sedan 19 februari ska garantin gälla vid "normalt oväder".
De nya reglerna för resegarantin ska vara lättare att förstå och garantin gäller oftare än tidigare. Den gäller alltid förutom vid strejk, större strömavbrott, väder som gör att i stort sett all väg- och järnvägstrafik lamslås eller planerade störningar som informerats om på hemsidan senast klockan 15 dagen innan. Den nya garantin gäller alltså vid normala oväder, men att bedöma vad som är normalt är ett problem som kvarstår.
UL:s bedömning samordnas inte med andra reseföretag som till exempel SJ. Vid två tillfällen tidigare i vinter har SJ:s garanti gällt men inte UL:s.
- Det är olyckligt när det blir olika, men i princip tycker jag att vår garanti är bättre. SJ har valt att inte göra mer än vad som krävs utifrån gällande EG- förordning. Vår garanti är bättre än vad EU kräver och vi vill inte försämra den, säger Nikodemus Kihlén.
Grunden i UL:s resegaranti är att om du blir mer än 20 minuter försenad så får du ersättning för den resan.
- Då kan du ringa efter taxi så ersätter vi det i efterhand när vi får kvittot, säger Nikodemus Kihlén.
Helgens oväder gjorde att även SJ slopade sin restidsgaranti. Den slutade gälla i fredags men återinfördes inte förrän på tisdagen klockan 17.
- Generellt kan jag säga att det ska mycket till innan vår garanti inte gäller. Det här var första gången sedan vi införde den nya restidsgarantin i oktober. Nu hade SMHI utfärdat en klass 2-varning och situationen var ovanligt besvärlig, säger SJ:s pressinformatör Sven-Ingvar Håkansson.
För dessa dagar och till på söndag gäller att du kan boka om eller få pengarna tillbaka för en resa som du inte påbörjat. Har du drabbats av förseningar på mer än 60 minuter kan SJ ersätta utlägg för mat och övernattning. Konsumentombudsmannen (KO) riktar nu kritik mot SJ. EG-förordningen gäller och SJ kan inte hänvisa till att det råder force majeure, skriver Svenska Dagbladet. Normalt sett gäller annars SJ:s garanti vid tågförseningar över 60 minuter, oavsett sträcka. Då får du kontantersättning motsvarande 25 procent av resans värde. Är tåget försenat mer än 120 minuter är ersättningen 50 procent av resans värde.
- Till sommaren planerar vi att förbättra garantin, framför allt för pendlarna, säger Sven-Ingvar Håkansson.
För detaljerad information om vad som gäller kan man läsa på respektive företags hemsidor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!