Under onsdagskvällen stoppades pendeltrafiken mellan Stockholm och Uppsala efter att föraren hört en duns. Både polis och räddningstjänst kallades till platsen för att undersöka vad som var orsaken. Det tog en dryg timme tills att en uggla hittades och tågtrafiken kunde börja rulla igen.
– Föraren märkte att någonting hade körts på men var osäker på vad det var. Det är ganska vanligt att det inte uppfattas vad som körs på med tanke på tågets hastighet, säger Jonas Ahlin, olycksutredare för järnvägsolyckor på Trafikverket, och fortsätter:
– Trafiken stoppades för att säkerställa att det inte var en person som blivit påkörd. Hade föraren sett att det var en uggla hade trafiken kunnat rulla vidare medan vår underhållsentreprenör letat efter den.
Händelser som inträffar på järnvägen delas in i någon av följande kategorier: olycka, tillbud eller avvikelse som medför risk för säkerheten.
Vad följer ni för rutiner vid olyckor?
– Föraren kontaktar Trafikverkets trafikledning och meddelar att hen kört på någonting. Så länge det inte går att utesluta att det är en person som blivit påkörd agerar man som att så är fallet. Då får inga tåg köras på det aktuella spåret och närliggande spår. Sedan kontaktas både polis och räddningstjänsten till platsen.
– Viltolyckor anmäls till polisen, som i sin tur kontaktar viltvårdare vid behov. Vidare skickar Trafikverket en underhållsentreprenör som tar hand om djuret.