UF-företagen ställde ut – här är kreativa idéerna

När unga företagare ställer ut sina företagsidéer visas allt från sjalar till proteinberikade soppor.

Hallen var full av utställare och besökare.

Hallen var full av utställare och besökare.

Foto: Maria Jansson

Uppsala2023-03-15 21:06

– Den här kommer sälja därför att den är utvecklad i Sverige och anpassad för svenska förhållanden, säger Hawa Mohamed och visar fram en specialdesignad huvudsjal med öppningar för munskydd.

undefined
Hawa Mohamed och Tahira Moradi med huvudsjalen som kan användas i vården.

Vi är på mässan för Ung företagsamhet som hålls i Fyrishov och Hawa är en av nästan 700 ungdomar som under onsdagen visar upp en produkt eller tjänst som de utvecklat under det sista året på gymnasiet. Totalt är 190 företag på plats. 

Hon berättar att de redan nu har på gång ett samarbete med en större aktör.

– De som finns idag är inte lika bra, säger hon tvärsäkert.

undefined
Viktor Gester, Adam Wallentinsson, Anna Jörvenson och VD Felicia Ahlestål som vill sälja rengöringsmedel i fast form, som sedan blandas ut hemma.. "Vi tror det har en framtid. Marknaden för hållbara rengöringsmedel är stor. Det är många som värderar miljötänk" säger Viktor Gester.

Hallen är fylld av ungdomar som arbetat hårt på sina idéer och som i sina bås visar fram koncept med affischer, snygga förpackningar, snitsiga modeller och till och med videos.

I ett av båsen har Jenny Johannisson Blomquist och Maja Lundin lagt fram små paket på ett bord med "disktvålar": Alltså diskmedel men i fast form.

– Vi går naturprogrammet och är intresserade av kemi, berättar de om hur det hela började.

undefined
Jenny Johannisson Blomquist och Maja Lundin som säljer diskmedel i fast form.

De ville från början skapa en produkt som inte kom i plastflaska och tänkte sig först schampo, men tävlingsreglerna utesluter skönhetsmedel och då blev det diskmedel. De små paketen är märkta "citron", "naturell", "örter. 

– Vi har redan lyckats sälja ganska många, säger Maja Lundin. De kommer fortsätta driva sitt företag och letar nu samarbetspartners.

undefined
Disktvål

Lyckas ungdomarna väl kan de vinna olika priser, som exempelvis årets säljare, årets presentation, årets monter, årets vara och årets tjänst.

Runt hörnan står ett par kompisar som tröttnade på det vanliga proteinberikade "godiset".

– De innehåller för mycket socker och för mycket palmolja, och det vill folk inte köpa för djurens skull, säger Obada Hokan.

undefined
"Man ledsnar på alla proteinbars" säger Viktor Lundqvist och Obama Hokan som istället vill erbjuda protein-soppa.

De utvecklade istället en särskild vegetarisk proteinberikad soppa med krutonger, som kommer i engångsförpackning för att den som tränar snabbt ska kunna röra ihop och äta. 

Senare på kvällen röstade en jury, hämtad ur näringslivet i länet, fram årets mest vinnande koncept. Årets UF-företag blev Satén UF vid Celsiusskolan, som tillverkar mössor med satin på insidan. Företaget fick också pris för "Årets vara". Urban Foundation, som fungerar som en mellanhand mellan företag som vill ha en muralmålning och konstnärer som målar, fick priset Årets tjänst. Årets UF-skola blev Lundellska skolan i Uppsala och årets UF-lärare blev Anna-Pia Rackinger.

De som vunnit går vidare till riksfinal. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!