– Jag är mycket nöjd. Den var skön att köra och det som har imponerat mest är säkerheten, säger Benn Ihrsén efter fem dagars distributionskörning i Uppsala.
Säkerheten ja. Bilen är ju tyst, men för att folk inte ska bli skrämda eller kliva ut i gatan framför den finns en plingande ”klocka” som chauffören kan starta när det behövs. Andra säkerhetsdetaljer är kamerasystem och sensorer som känner av när något fast föremål kommer nära.
Elbilen är en prototyp av märket Renault, som ingår i Volvosfären, och har tagits fram inom ett projekt med EU-stöd som heter City move. Målet är säkrare, mer flexibla, energieffektiva och miljövänliga sätt att transportera gods. Viktigt i sammanhanget är förstås att minska utsläppen av koldioxid.
På onsdagen visades bilen för branschfolk hos Upplands Godsservice.
Åkeridelägaren Håkan Jansson vill vänta och se hur branschen förbättrar batteritekniken innan han ger bilen odelat stöd. Han noterar att den än så länge inte klarar vintrar särskilt bra.
– Den går inte att köra om det är under minus tio grader och går inte att ladda vid nollgradigt. Vi får se hur de utvecklar den framöver, säger han.
Batteriet, som väger ungefär två ton i en 15 tons lastbil, har enligt Benn Ihrsén klarat en dags arbete och ändå haft halva kapaciteten kvar.
Tyst och säker bil ogillar kylan
Ni har kanske sett den, men inte hört den. Ellastbilen som i flera dagar har testats i Uppsala, bland annat av chauffören Benn Ihrsén på Upplands Godsservice.
Presentation av el-lastbil.
Foto: Tor Johnsson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!