Frågan om att köra pendel utan tågvärd anmäls

Frågan om att köra pendeltåg utan tågvärd blir nu en fråga för Arbetsmiljöverket. Ett skyddsombud har anmält saken som arbetsmiljörisk.

Konflikten om tågvärdarna når nu Arbetsmiljöverket.

Konflikten om tågvärdarna når nu Arbetsmiljöverket.

Foto: Sven-Olof Ahlgren/arkiv

Uppsala2023-03-14 21:00

Efter tvisten mellan arbetsgivare och förare på pendeltågen som lett till mängder med inställda pendeltåg de senaste två veckorna, anmäler nu ett skyddsombud förarnas ensamarbete till Arbetsmiljöverket.

"Körning av pendeltågstrafik med ensambemannad lokförare är i grunden en arbetsuppgift som innebär att lokföraren riskerar att hamna i situationer där de utsätts för stark psykisk press. Pressen på en lokförare som själva tvingas hantera en allvarlig händelse såsom evakuering eller påkörning är så stor att detta inte ska utföras som ensamarbete. Vidare kan ensambemanning av pendeltågen innebära att lokförare utsätts för påtagliga risker för våld eller hot om våld, vilket i sig utgör grund för ett förbud", skriver skyddsombudet för Fackförbundet ST, i anmälan och vill att Arbetsmiljöverket prövar om det är förenligt med lagstiftningen att låta förare köra ensamma.

Skyddsombudet hänvisar också till att regeringen i ett beslut 2006 förbjöd ensambemanning i Stockholmspendeln.

MTR svarar anmälan att åtgärder satts in för pendelförarnas säkerhet, som exempelvis personlarm, att alla förare fått instruktioner för hur man ska agera vid hot eller våld, och gått utbildningar i hur det nya övervakningssystemet med kameror ska fungera.

Den förra politiska ledningen i Region Stockholm gav redan under 2021 sitt godkännande till att låta MTR köra pendeltågen utan tågvärdar. Men förarna har motsatt sig att behöva framföra tågen som enda personal ombord och menar att det både är en fråga om deras arbetsmiljö och säkerheten för resenärerna. Konflikten har lett till mängder med inställda tåg och förseningar, omdragningar av trafik, första gången i december, då MTR hade som mål att en viss andel av tågen skulle köras utan tågvärd och nu i mars när målet var att samtliga tåg skulle börja köras utan tågvärd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!