De automatiska bussutropen, till stor hjälp för synskadade, ska enligt UL i dag fungera på mellan 10 och 15 linjer i länet. Länshandikapprådets ordförande har provåkt och konstaterat att utropen fortfarande stängs av på vissa turer.
- Vi fick rapporter om att det inte alltid funkar och att chaufförerna stänger av, så vi provåkte några turer. Vi började med 804 mot Enköping. Det började ganska bra, men sedan stängde chauffören av ljudet.
Det säger Länshandikapprådets ordförande Anna-Karin Klomp (KD), som därefter gjorde samma erfarenhet på fler linjer, bland annat 811 mot Östhammar.
- Katastrofalt, säger hon om resultatet av provturerna.
Anna-Karin Klomp förstår inte hur ljudet kan uppfattas störande och säger att det heller inte är så många utrop som det kan verka.
- Det är inte mer störande än om någon sitter framför dig och pratar. När vi provåkte och ljudet stängdes av så var det inte på grund av för hög ljudnivå.
Hon tror att vissa chaufförer kanske gjort bedömningen att ingen passagerare på aktuell tur var i behov av utropen.
- Det kan ju inte chauffören se. Man kan ha stora synproblem utan att det syns på utsidan, säger Anna-Karin Klomp.
Hon tänker nu ta ny kontakt med UL och hoppas även att UL:s styrelse driver frågan.
- Där sitter många kommunpolitiker och det är kommunerna som får betala för färdtjänsten om synskadade inte kan åka buss, säger hon.
UL:s information är klar, ljudet får endast stängas av om ljudnivån är mycket hög och i avvaktan på justering.
- Det gjordes krafttag efter sommaren för att justera de bussar som behövde justeras, säger UL:s informationschef Sture Jonsson.
Han är medveten om att det ändå förekommer att ljudet stängs av.
- Men det är inget som är en instruktion från UL. Det är i så fall den enskilde bussförarens beslut.
Han har heller inga rapporter om störningar i ljudnivån på de linjer där systemet är i gång. Däremot betonar han att hållplatsutropen måste vara korrekta. Utropen styrs av hållplatsinformation i en trafikdatabas som kontrolleras fortlöpande. Bussarnas data uppdateras varje natt när de står i depå och på de linjer där trafikdata kontrollerats ska systemet vara aktiverat.
Tvisten om bussutrop inte löst
Trots löften från UL att frågan om hållplatsutrop skulle vara löst under 2009 stängs systemet fortfarande av på vissa turer. En del resenärer störs och busschaufförer ser det som ett arbetsmiljöproblem.
Kalle Talts, 60 år, busschaufför hos UL.
Foto: Johan Eriksson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!