Nya tidens p-hus ska rädda vattnet och hindra kaos

Två hus för parkering och hållbara transporter blir först ut när jätteutbyggnaden i Ulleråker i södra Uppsala startar. På det sättet vill kommunen undvika parkeringskaos under byggtiden och skydda stadens dricksvatten.

Exempel på utformning av ett mobilitetshus. Utseendet på de planerade husen i Ulleråker bestäms senare.

Exempel på utformning av ett mobilitetshus. Utseendet på de planerade husen i Ulleråker bestäms senare.

Foto: Belatchew arkitekter/Kirsh+Dekra arkitekter

Uppsala2022-09-19 05:00

Det första som byggs i nya stadsdelar är oftast bostäder och butikslokaler, som ger tak över huvudet och inkomster till fastighetsbolagen. I Ulleråker, där 6 000 nya bostäder samt butiker, skolor och förskolor ska byggas fram till 2035, inleder kommunen i stället med två så kallade mobilitetshus för bilar och med tjänster för att gynna klimatvänliga resor. 

Två mobilitetshus med 600-700 bilplatser vardera ska byggas vid infarterna till stadsdelen, nära Dag Hammarskjölds väg. I anslutning till det ena huset byggs dessutom 100 bostäder och andra lokaler. Om tidsplanen håller kan det första huset stå färdigt 2026. Därefter byggs övriga bostadshus och andra lokaler.

Genom att bygga bilplatserna före bostäderna vill kommunen undvika det parkeringskaos som uppstod vid utbyggnaden i närliggande Rosendal. Där skedde inflyttning i de nya bostäderna innan p-platserna byggts färdigt:

– Från Rosendal lärde vi oss att man behöver en strukturerad parkeringssituation från början, annars kan det bli stökigt under byggtiden när byggtrafik blandas med parkerade bilar längs gator eller på ytor där det inte är tänkt, säger Kristina Sandberg, kommunens programledare för stadsutveckling i Ulleråker.

Ytterligare ett tungt skäl för att bygga mobilitetshusen i Ulleråker före bostäderna handlar om skyddet för Uppsalas dricksvatten som rinner i åsen under de framtida bostadskvarteren. Enligt en riskanalys är trafikolyckor, där bensin eller diesel rinner ut på marken, den största faran för grundvattnet. I Ulleråker kommer bilarna inte att kunna parkeras inne i bostadskvarteren:

– Vi måste minimera risken för att vattnet förorenas. Därför börjar vi med mobilitetshusen där de som flyttar in kan parkera på ett säkert sätt, säger Kristina Sandberg.

Mobilitetshus skiljer dig från traditionella p-hus genom att de förutom bilparkering erbjuder mer klimatvänliga trafiklösningar:

– Där kan man exempelvis hyra hållbara färdmedel, som lådcykel, sparkcykel eller elscooter. Elbilspooler kan vara ett annat inslag. Kommunens mål är att åttio procent av alla resor inom stadsdelen ska ske med sådana färdmedel eller med egen cykel och gångtrafik, säger Kristina Sandberg.

– En annan tänkbar tjänst är leveransboxar i stadsdelens ytterkant där transportbilar kan lämna varor, i stället för att köra runt bland kvarteren.

En invändning mot p-platser i stora byggnader är att de kan upplevas otrygga. I Ulleråker vill kommunen undvika osäkra miljöer i husen:

– Här samlas mobilitetstjänster, bostäder och verksamheter i en och samma byggnad. Det ger liv och rörelse kring anläggningen som bidrar till en trygg och säker miljö. Det blir en viktig parameter när politikerna väljer vem som får bygga och driva husen, säger Kristina Sandberg.

Uppsala kommun har nu begärt in anbud från aktörer som är intresserade av att bygga och driva mobilitetshusen. De bolag som lämnar anbud ska också svara på hur de säkerställer en rimlig hyra för boende och andra som ska använda husen.

Dessutom måste bolagen ge besked om hur de tänker hantera det ekonomiska faktum att husen kommer att stå outhyrda till dess bostäderna byggts och ägarna kan få in hyror från bilplatser, bostäder och butikslokaler. Ett annat krav är att husen ska utformas med hög arkitektonisk kvalitet.

Utbyggnad i 10-15 år

Uppsala kommun köpte 2014 marken i Ulleråker av landstinget för 1,8 miljarder kronor för att bygga bostäder och arbetsplatser. Byggplanerna fick senare bantas till dagens cirka 6 000 bostäder för att klara skyddet för Uppsalas grundvatten i åsen genom området.

I stadsdelen planeras också butikslokaler och annan verksamhet samt skolor och förskolor, nya gator, parker och torg. Bostadshusen planeras bli mellan fyra och cirka femton våningar höga. Utbyggnaden beräknas ske i etapper under 10-15 år. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!