Två nya bolag i Arlandas sommartidtabell

Lågprisoperatörerna fortsätter att ta marknadsandelar på Arlanda. Men inför sommartidtabellen, som träder i kraft på söndag, är det färre bolag än vanligt som kommer med nyheter.

Uppsala2006-03-24 00:00
Arlandas linjenät för sommartrafiken växte explosionsartat för två år sedan, då konjunkturen inom flygbranschen började vända uppåt. Det var framförallt lågprisbolagen som gjorde en storsatsning och ett 25-tal nya linjer och destinationer tillkom.
I år har flygbolagen lugnat ner sig rejält med ett facit på endast sex nya destinationer.
— Alla har fått de start- och landningstider de önskat. Och vi har en hel del kapacitet kvar, framförallt mitt på dagen mellan de mest intensiva för- och eftermiddagstimmarna, säger Christer Holst, linjeutvecklare på Luftfartsverket.

Två nya operatörer
Från och med sommartidtabellen erbjuder två helt nya operatörer, US Airways och Iceland Express, direktförbindelser till Philadelphia respektive Reykavik och de redan etablerade flygbolagen Flynordic,WiderØ, SAS och Finnair satsar på linjer till Bergen, Trondheim, London city airport och Boston (via Skavsta).
Även antalet starter och landningar blir två procent färre i sommar än i fjol, 137 400 enligt dagens beräkningar (140 000 år 2005).
Nedgången ska enligt LFV inte tolkas som att färre tar flyget. Snarare tvärtom. Högkonjunkturen ger flyget medvind och större och fler fyllda plan gör ändå att antalet resenärer och beläggningen på varje flygplan ökar.
Idag har lågprisbolagen en marknadsandel på 15 procent på Arlanda. Om charterbolagen räknas in, stiger siffran till 25 procent. Lågprisbolagen ökar varje säsong med ett par procentenheter och Arlanda är den flygplats i Sverige som har flest lågprisflyg.

Satsar på Landvetter
Men Göteborgsbaserade lågprisoperatören Fly Me väljer att starta upp 12 nya destinationer från Landvetter från och med 30 mars. Varför inte Arlanda?
— Vår hemmabas är Göteborg och här finns ett stort upptagningsområde med två miljoner invånare. Ett annat skäl är att destinationerna redan finns på Arlanda, bland annat via Sterling, som har samma ägare som oss. Det vore därför dumt att konkurrera med oss själva, säger Fredrik Skanselid, vd i Fly Me.
Få nya flyglinjer från Arlanda har inget med konjunkturen att göra, menar han.
— Nej, att så många nya destinationer tillkom för två år sedan har mer att göra med att det startades en mängd nya lågprisoperatörer samtidigt och alla skulle presentera ett lockande utbud. Det går inte att starta upp så många nya flyglinjer varje år. Det viktigaste är nu att vi behåller vårt linjenät och överlever.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om