Tv-branschen fotbolls-EM:s vinnare

För att få makt över fjärrkontrollen köper fotbollsfantaster - eller fotbollsmotståndare - just nu en andra platt-tv till hushållet i sådan mängd att elektronikbranschen väntar sig en försäljningsökning med tio procent när maj månad har summerats.

Pär och Susanne Söderman har letat platt-tv i ett år utan att hitta någon med kombinationen bra pris och bra bildkvalitet.

Pär och Susanne Söderman har letat platt-tv i ett år utan att hitta någon med kombinationen bra pris och bra bildkvalitet.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2008-06-07 00:00
Inför EM som invigs i dag, lördag, har elektronikkedjorna dekorerat sitt tunga annonsartilleri med fotbollar. Oftast rör erbjudandena tv-apparater.
- Vid varje stor idrottshändelse kan man räkna med programkollisioner, man vill se på olika kanaler hemma, säger Anders Appelqvist, vd för branschorganisationen Elektronikbranschen.
Han tror på en försäljningsökning av tv-apparater med tio procent i maj, jämfört med maj månad i fjol.
- Precis innan ni kom sålde jag en 50-tummare till en kund som ville ha en ny tv till fotbolls-EM, säger Patrik Göransson på Elgiganten i Uppsala, och tillägger att "han hade redan en 55-tummare hemma".

Enligt Patrik Göransson är det vid sportevenemang som de största apparaterna blir sålda.
- Mycket säljs tack vare att det är EM, och så får annonserna folk att nappa.
- Sedan finns det dem som köper på öppet köp och lämnar tillbaka när EM är över ?
Platta tv-apparater står för mer än hälften av elektronikbranschens omsättning. I fjol såldes det 885 000 stycken, ett rekord. Försäljningsökningen för branschen var i fjol åtta procent, i år väntas den bli knappt två. Taket för platt-tv tros vara nått.

En tjock-tv på 28 tum var det som tronade i vardagsrummen för inte alltför länge sedan. Nu har de platta 42-tummarna blivit vanligare än 32-tummarna, och med fortsatt prisfall är det bjässarna på 50 tum och mer som ökar mest.
- Varken i leverantörsled eller handlarled finns det någon aktör som är dominerande, läget är väldigt pressat och aggressivt, säger Anders Appelqvist, Elektronikbranschen.
Pär och Susanne Söderman tillhör dem som väntar på fallande priser. Hemma har de en 85 kilo tung tv med svällande former.
- Vi köpte den för åtta år sedan och den kommer att funka hur länge som helst, men problemet är att vi inte får plats med den när vi flyttar till lägenhet, säger Pär Söderman.

Han är mycket sportintresserad, men det blir ingen ny tv till EM. Varken han eller hustrun är nöjda med vad de ser i teknikladan - apparaterna som kostar vad de kan tänka sig att betala har för dålig bildkvalitet.
Taket må vara nått för platt-tv, men elektronikbranschens kassako lär inte försvinna. Det kommer tunnare skärmar, högre upplösning, större storlekar, en i sovrummet, en i köket och en i tonårsrummet.
- Kunderna i dag behöver sällan en ny tv, men de vill ha en ny tv, konstaterar säljaren Patrik Göransson.
En lågoddsare är att vi kan vänta oss nya tv-erbjudanden i slutet av sommaren, då märkta OS.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om