Turistpriser till Heby
Gårdsjö Älgpark och Heby Folkets hus belönades med var sin turistapplåd vid Expo Uppland på måndagen.
Turistapplåden delades ut till Ilona Carlegård, Leif Lindh och till Kåke Eklund.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Kåke Eklund och Heby Folkets hus belönas för att man satt Heby på kartan som operametropol genom direktsändningarna från Metropolitan i New York. Leif Lindh fick priset för en temapark som gjort publiksuccé.
Kåke Eklund på Heby folkets hus berättar att det inte var självklart att man skulle börja sända opera när man fick erbjudandet från Metropolitan.
- Men jag sade att när vi har tekniken, visst ska vi pröva. Och det är närheten till Uppsala som gör att vi har kunnat köra för fulla hus. Jag tror att 60 procent av besökarna kommer från Uppsala.
Expo Uppland är ett tillfälle för de som verkar i besöksnäringen att träffa och skaffa kunskap om varandra så att man tillsammans kan locka fler turister.
- Turism är ingen bransch. Det är en mängd olika näringsgrenar. De som driver hotell eller restauranger behöver känna sina besöksmål i närheten och tvärtom, säger Jojo Lindström, vd för Uppsala Tourism som står bakom arrangemanget och årets turistapplåd.
- Vi har inga stora pengar att dela ut. Men vi vill ändå uppmärksamma de företag i besöksnäringen på ett tydligt och prestigefyllt sätt, säger Arne Sandemo (M) landstingsråd och vice ordförande i Uppsala turism.
Årets turistapplåd har delats ut i 17 år. Tidigare år har bland annat Lasse Åbergs museum i Bålsta, Lennakatten och Grönsöö slott belönats.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!