Turismomsättningen skulle vara 3 miljarder år 2022. Även om målet inte har nåtts menar Destination Uppsala, som arbetar för att stärka turistnäringen, att det går i rätt riktning.
– Utvecklingen ser positiv ut. Vi har en stark besöksnäring som växer. Siffrorna efter pandemin visar att vi har återgått till tidigare års nivåer mycket snabbare än vad man faktiskt trodde, i och med att det är svårt att säga hur nya beteenden och resvanor har utvecklats, säger Anna Lindström, chef för möten och evenemang på Destination Uppsala.
En anledning till att målet inte har nåtts är pandemin. 2020, och 2021, skulle nämligen bli Uppsalas starkaste evenemangsår men många av de planerade tillställningarna flyttades fram. Ett antal genomfördes istället förra året.
– Man har förändrat räknesätten och istället för att ha en strategi har vi integrerat näringslivsprogrammet och jobbar aktivt med målen i våra affärsplaner. Strategin som sattes 2014 används alltså inte längre, nu är det daglig verksamhet. Men nivåerna går uppåt, speciellt inom möten och evenemang. Där har det ökat otroligt mycket sedan 2014.
I dag är Uppsala en av de mest mötestäta städerna i Sverige, menar Anna Lindström. Och kommunen har satsat ännu mer pengar på besöksnäringen. För tre år sedan lades 2 miljoner kronor på att attrahera flera möten och evenemang. Förra året satsades ytterligare två miljoner kronor till att locka privatresenärer till staden.
– Vi är dagligen i dialog med föreningsaktiva i Uppsala och där har tillväxten varit enorm. Vi har gått från 150 möten till över 200 de senaste åren och idrottsevenemangen har fyrdubblats. Prognoserna pekar uppåt och vi försöker att jämna ut beläggningen under året för att kunna ta emot så mycket möten och evenemang som möjligt.
Nu ser man ett nytt rekordår, nämligen innevarande år 2023. Bara under juni och augusti har 24 evenemang planerats.
– Vi har vår starkaste beläggning under vår och höst. På sommarhalvåret ser vi vad det är för möten och evenemang som är gångbara och vi jobbar aktivt för att boka dem. Förra året hade vi ett större antal men då ska vi också ha med oss att flera tävlingar som inte kunde genomföras under pandemin flyttades till 2022, säger Anna Lindström och fortsätter:
– Sen ska man ha med sig att sommaren är en lågperiod. Det blir framförallt internationella kongresser och det vi ser i år är att långt många fler sätts igång i augusti. Även tävlingar och SM är relativt många i sommar, även de i augusti.
Hotellen i Uppsala önskar dock att evenemangen var fler under sommaren. Även om antalet turister kan vara många vittnar de om att besökarna ofta åker hem samma dag vilket leder till ett färre antal hotellbokningar. Att locka turister med event som sträcker sig över flera dagar i juni, juli och augusti är något som både Elite Hotel och Radisson Blu önskar av kommunen och destinationsbolaget.
– Vårt fokus ligger framförallt på flerdagsevenemang och det är för att bidra till näringslivets utveckling och tillväxt. Vi skapar tillfällen och upplevelser för både Uppsalabor och de som reser hit. Jag tror att det kommer bli en bra beläggning för Uppsala och ett ökat antal gästnätter.