En som deltog i utbildningen vad Charlotte Säfström, som driver Hotell Charlotte i Uppsala. Hon tycker att utbildningen framför allt har givit ett stort kontaktnät hon kan ha nytta av när hon syr ihop besökspaket åt sina hotellgäster.
– Jag har lärt känna flera möjliga samarbetspartner, och jag ligger i startgroparna nu för att inleda samarbeten. Det är viktigt med paketeringen, folk vill gärna ha ett paket. I Uppsala kan det vara att bo på hotell, besöka Botan, och gå på en restaurang. Nu kan jag också rekommendera besöksmål i regionen, säger hon.
Utbildningen bekostades av Europeiska socialfonden, och har kostat drygt tre miljoner kronor att genomföra. De drygt 120 deltagarna fick lära sig mer om försäljning, marknadsföring, presentation och service. Men ett mål var också att helt enkelt ge inspiration.
– Om inte företagen kan få inspiration kan man inte heller förmedla inspiration till kunden eller gästen. Vi ska inte bara fylla saker med inspiration, utan också människor, säger Caj Nyman, verksamhetsledare på Turismakademin, som stod bakom utbildningen och turistdagen i Konserthuset.
Turismakademin är en förening som startade 2007 av bland annat Uppsala kommun, Destination Uppsala och Regionförbundet i Uppsala län.