För Uppsalas hotell är sommaren lika med lågsäsong.
– Jag skulle nog kunna stänga ett av hotellen helt under sommaren, säger Ann-Sophie Myrefelt som är hotelldirektör för Park Inn och nystartade Radisson Blue i Uppsala.
– Snart är sommaren slut och det är vi glada för. Men vi har lite fler gäster på Radisson Blue jämfört med förra sommaren. Då var vi så nya att folk inte hunnit hitta till oss.
På Kvarntorget hotell och Uppsala vandrarhem suckar man också över sommarsäsongen. Juli är årets sämsta besöksmånad. Men i sommar har det sett bättre ut än någonsin.
– Vi har nästan haft dubbelt så mycket gäster som förra sommaren. Det verkar vara mer turister i Uppsala överlag, säger Burhan Balikci som ansvarar för reception och marknadsföring. Han tror också att ökningen beror på att hotellet och vandrarhemmet har fått en ny lokal ägare.
– Sedan har det varit lite mer happenings och konserter den här sommaren. Några datum, som när Patti Smith var här, har vi haft fullbelagt. Konserter är hur bra som helst. Det är synd att reggaefestivalen försvunnit. Då hade vi alltid fullt här.
Ann-Sophie Myrefelt har märkt samma sak.
– Vid stora evenemang som Patti Smith eller Def Leppard ser man hur allt går upp i hela staden, hotellbokningarna, shoppingen och restaurangbesöken.
SCB:s gästnattsstatistik för hotell i Uppsala visar en uppgång på 2,6 procent i juni jämfört med förra året. Men en sommar med fullbokade sängplatser förblir en dröm för stadens hotellägare. De senaste åren har även konkurrensen om gästerna hårdnat i och med att ett flertal nya hotell och vandrarhem poppat upp. Mitt emot Best Western Hotel Svava har till exempel Hotell & Vandrarhem Centralstationen nyligen öppnat.
– Vi märker absolut av en ökad konkurrens, säger vd: n Pär Söderlund som beskriver den här sommaren som lika dyster som vanligt.
– Uppsala är ingen sommarstad för fem öre. Normalt säljer vi 2 000-2 500 bäddar i månaden men i juli säljer vi bara 1 000 bäddar.
På Destination Uppsala, som har till huvuduppgift att sälja och marknadsföra Uppsala som turistmål, är man väl medvetna om problemet. Totalt sett har antalet gästnätter okat med 36 procent sedan 2005, men på sommaren råder fortfarande torka. Affärsresenärerna står för 60-80 procent av det totala antalet besöksnätter i Uppsala. Enligt Destination Uppsala vd Tina Mykkänen fokuserar bolaget främst på att värva fler nationella och internationella konferenser och kongresser samt att försöka få nya större evenemang, med prioritet på idrottsevenemang, till staden. När det gäller privatturister måste turistnäringen tillsammans ta fram tydliga och attraktiva erbjudanden, enligt Mykkänen. I år har Destination Uppsala samlat Uppsalas näringsliv till gemensamma workshops för att ta fram lockande erbjudanden.
– Om det inte finns tillräckligt med ”produkter på hyllan” att sälja lyckas vi inte att ta marknadsandelar från övriga städer i landet. Det här arbetet fortsätter i höst, säger Tina Mykkänen.
Men Ann-Sophie Myrefelt tror inte att dagens Uppsala har vad som krävs. För att få en långsiktig förändring behövs, enligt henne, en rejäl attraktion. Som en nöjespark eller ett sommarland. Eller en vikingapark.
– Jag är den första att heja på ett Fullerö park. Det skulle vara jättespännande att se vad det skulle göra för staden. Alla städer som har en större turism har någon attraktion som är lite mer känd än domkyrkan.
I Uppsala finns generellt för få entreprenörer och en bromsande mentalitet, tycker hon.
– Av tradition ska det vara lite akademiskt och finkulturellt i Uppsala. Saker får inte vara för kommersiella. Arenor, idrott, större evenemang och någon större attraktion - det är vad jag tycker saknas i Uppsala.
Burhan Balikci håller med.
– Vi har inget som drar. Pelle Svanslös kvarter, men hur kul är det?