Visit Östhammar bildades i våras efter beslut i fullmäktige om att turistverksamheten skulle upphandlas. Intresset från lokala företagare har varit stort, närmare 60 stycken ingår just nu som aktieägare och är därmed med och påverkar bolagets verksamhet tillsammans med kommunen som äger 30 procent av aktierna.
– Jag vet ingen annan kommun i Sverige som har exakt det här upplägget, säger Stina Sidwall som tidigare var turistkonsulent på Östhammars turistkontor.
Bolaget har tre personer fast anställda och Stina Sidwall har som vd det operativa ansvaret för organisationen.
– Vi startade i maj, och det tar tid att bygga upp en hållbar organisation i samarbete företagare och andra aktörer i regionen. Men vi försöker att se på verksamheten med nya företagsögon och vi skiljer oss sakta men säkert från kommunen.
Turistverksamheten har, som Stina Sidwall ser det, tre ben att stå på: privatturism, affärsturism och evenemang.
– Hittills har vi mest varit inriktade på privatturismen, och vi kommer att fortsätta stärka den delen. Men det kan även skapa möjligheter för affärsturism och satsningar på evenemang.
Många av aktieägarna tillika företagarna i Visit Östhammar är på ett eller annat sätt beroende av turism för sin affärsverksamhet.
– Aktieägarna förväntar sig avkastning i form av ökad turism. Vi ska arbeta med försäljning, främst genom att skapa bättre möjligheter för bokningar på Roslagen.se som är vår gemensamma marknadsplats för Roslagen.
Östhammars kommun samarbetar sedan ungefär tio år med Roslagskommunerna Norrtälje, Österåker och Vaxholm. Visit Östhammar har projektanställt en person som ska utveckla den gemensamma hemsidan. Stina Sidwall väljer att kalla hemsidan för marknadsplats, eftersom affärer ska göras där.
– All information till turister som finns där i dag kommer att vara kvar. Men vi vill också göra Roslagen.se mer säljbar och konkurrenskraftig.
Mycket av Visit Östhammars verksamhet kommer att handla om försäljning. Östhammars kommun är i dag Visit Östhammars största kund, och SKB sponsrar dessutom turistbolaget med 550 000 kronor per år under fem års tid. Men på sikt är det meningen att Visit Östhammar ska få intäkter på annat håll.
Hur ska det gå till?
– Genom annonsering, försäljning och provision. Men även genom partnerskap och uppdrag. Det handlar om att paketera Roslagen och Östhammar, utan att se till kommungränser.
På sikt tror Stina Sidwall att Visit Östhammar är för litet och att man måste gå ihop med andra aktörer, exempelvis i Roslagen, för att öka attraktionen och mäta sig med andra destinationer.
– Vi vill bli bäst i Sverige på att ta emot besökare, säger Stina Sidwall och lägger ut texten om värdskap och service utifrån besökarnas önskemål om var och hur man vill få informationen.
Östhammars kommun består rent geografiskt av mer än Roslagen. Hur ser aktieägarna i bolaget på samarbetet med de andra Roslagskommunerna?
– Positivt. Det finns de som tycker att man lätt drunknar i det sammanhanget, men man vill samtidigt vara med. Turister ser inte till kommungränser och även företagarna börjar se möjligheter här. Vi är alla viktiga spelare, och ett bra värdskap är det som kan göra att vi vinner turisterna.