Turismakademin hoppas stärka besöksnäringen

Turistnäringen i Uppsala län ska stärkas. Genom att inspirera och utbilda företag i allt från webbvetenskap till ekonomi i köket, hoppas aktörerna bakom föreningen Turismakademin på att öka omsättningen i länet.

Uppsala2009-03-22 12:00
Turismakademin är namnet på en ideell förening som bildats av Uppsala kommun, regionförbundet, Uppsala Tourism och GUC. Föreningens syfte är att sprida kunskap till företag och organisationer om sådant som kan föra besöksnäringen i länet framåt. Medlemmarna erbjuds bland annat kurser i bildhantering och webbvetenskap, så att man kan marknadsföra sig själv på webben, men också föreläsningar och seminarium och "hemma hos" besök hos andra företag i branschen.

- På så sätt kan de hitta ett nätverk och rekommendera varandra. Vi vill ta till vara all den kunskap som finns. När besökare kommer till Uppland är det jätteviktigt att de bemöts på ett bra sätt, säger Caj Nyman, verksamhetsledare för Turismakademin.
Tanken är att företagarna ska kunna utveckla sin verksamhet och sina affärskontakter och bli mer professionella, vilket i sin tur ska leda till ökad försäljning.

- För många små företag är besöksnäringen en bisyssla. Företagen måste sälja mer på de som kommer hit. Uppsala tourism har till uppgift att marknadsföra de produkter som finns, men det måste finnas bra produkter att marknadsföra också, förklarar Eva Sterte, som är näringslivsdirektör på Uppsala kommun.

Bakgrunden till bildandet av Turismakademin är en utredning som kommunen gjorde för tre år sedan, om besöksnäringen i Uppsalaregionen. Resultatet visade att det fanns vissa brister. Som det ser ut nu omsätter Uppsala län endast en procent av landets turismomsättning, något man från kommunens håll vill förbättra.
- Vi gjorde en djupdykning och tittade på turistnäringen, och vi är övertygade om att vi tillsammans kan göra mer, säger Eva Sterte.

Bildandet av Turismakademin är bara en av åtgärderna som görs för att länet ska öka sin turismomsättning. Till exempel så har Uppsala Tourism fått färre, starkare ägare som är mer intresserade av att vara med och påverka.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om