Enligt de bouppteckningar som konkursförvaltarna för Saab Automobile och dotterbolagen Powertrain och Tools upprättat finns cirka 3,6 miljarder kronor i tillgångar och cirka 13 miljarder kronor i skulder.
Då den förre vd:n Victor Muller under måndagens edgångssammanträde fick redogöra för sin syn på Saabs bouppteckning framförde han åsikten att Saabs förre rekonstruktör Guy Lofalk tagit ut ett alltför högt arvode. Muller anser även att det finns grund för ett skadeståndsyrkande mot den forne rekonstruktören.
Lofalk avfärdade kraven och kallade det ett sätt att avleda uppmärksamheten från Saabs stora skulder. Det har han i och för sig rätt i. Men man bör som bekant akta sig för att kasta sten när man sitter i glashus. I sin rekonstruktionsrapport, som ytterst lägligt blev klar i fredags, framför Lofalk svidande kritik mot Muller, som exempelvis inte ska ha följt den informations- och lydnadsplikt vilken ska råda gentemot rekonstruktören.
Att Muller och Lofalk inte drar jämnt är ingen nyhet. Det framgick redan i höstas och känslorna har uppenbarligen inte svalnat sedan dess. Deras relation fortsätter att präglas av offentlig pajkastning och publika tjuvnyp.
För den som följde det märkliga händelseförlopp som ledde fram till Saabs konkurs borde kanske inte detta beteende förvåna. Men det gör det likafullt. Det är inte för mycket begärt av de två antagonisterna, Muller och Lofalk, att de ska lägga band på sina känslor och visa upp lite mer ödmjukhet. De senaste dagarnas sandlådekrigsuppvisning är helt enkelt under all kritik. I synnerhet inför de tusentals anställda som har förlorat sina arbeten och de otaliga fordringsägare som inte kan räkna med att få ut några pengar från Saabs konkursbo. De förtjänar ett bättre bemötande från de två män som ledde Saab under den tid då företaget levde på fagra löften och hoppet och om en bättre framtid.
Enligt konkursförvaltarna finns intressenter som är villiga att åter starta biltillverkning i Trollhättan. Hur seriösa de är går dock inte att svara på. Förvaltarna undersöker inte om intressenterna kan hålla vad de lovar i sina affärsplaner. ”Vem går in och köper en anläggning och vill betala flera miljarder om man inte har en trovärdighet bakom”, frågar en av förvaltarna Hans Bergqvist till TT.
Svaret på frågan finns rätt under näsan på Saabs konkursförvaltare: Victor Muller.