Tidigare på dagen presenterade Upplands Lokaltrafik (UL) det reviderade förslaget för det nya stadsbusslinjenätet som blir verklighet nästa år. För att förverkliga förslaget blir resandet samtidigt dyrare. Exempelvis höjs 30-dagarskortet från 750 till 795 kronor, den förköpta biljetten för enstaka resor från 27 till 28 kronor och priset för resor med reskassa höjs från 20 till 22 kronor.
På UNT:s Facebooksida är de allra flesta negativa till UL:s planer:
– Egentligen borde varje enskild resande få betala vad det verkligen kostar. Då skulle få eller inga välja bussen. Därför bör biljettpriset minskas till 0 och intet om Uppsala ska nå sina höga framtida miljömål. Det är det enda sättet att få människor att ändra sitt beteende, anser en person.
En annan tyckare skriver:
– Utökade busslinjer?? Bara en linje från Årsta genom Salabackar mot tidigare tre. Kommer att bli långa avstånd för vissa till närmaste hållplats och nu ska det bli dyrare också. Kommer ihåg protesterna när Alliansen chockhöjde månadsbiljetten för stadstrafiken, främst var det vänstern som gick runt med protestlistor på bussarna att skriva under!
En tredje person skriver:
– Märkligt att man inte kan dela in staden/regionen i zoner och erbjuda månadskort i olika prisklasser. Det blir med denna fyrkantighet orimligt dyrt att åka stadsbuss och en prishöjning kommer sannolik inte innebära att fler ställer bilen. Tänk om, tänk rätt!
Många personer har åsikter som denna:
– Regeringen vill att fler ska åka kollektivt, finns ett sätt att få fler resande och det är att SÄNKA priserna.
Men det finns också enstaka röster som inte sågar förslaget totalt:
– Men det var ju ingen stor höjning, inte. Det kan vi nog klara, skriver en kvinna.