Tummen ned för körkort och höjd åldersgräns

Ingen bra idé att höja åldersgränsen för att köra moped. Det tycker många av de elever på Ärentunaskolan som kör moped i dag. Mer blandat mottagande får det tvingande körkortsdirektivet.

Uppsala2007-09-10 19:05
Ett dussin mopeder står uppställda bredvid den slitna hockeyrinken på Ärentunaskolans skolgård i Storvreta. Ut från idrottshallen släntrar Joachim Ededahl och Alexander Ohlsson med hjälmarna nonchalant dinglande.
- Det är väl bra som det är, säger Joachim Ededahl som går i nian när vi kommer in på lagförslaget från näringsdepartementet, och EU-direktivet.
Bredvid står Alexander Ohlsson. Han blir nästan sur när han tänker på att åldersgränsen för att framföra en EU-moped kan höjas om två år.
- Jag skulle aldrig godkänna det, om jag bestämde, säger han trotsigt.

Han menar att det är bra att skaffa sig körvana på ett fordon som går relativt långsamt.
- Om man måste vara 16 år för att köra moped kommer ungdomar att skippa det helt. Det är ingen som åker moppe till gymnasiet, inte från Storvreta i alla fall - tar ju hela dagen att åka in till Uppsala.
Mer förståelse finns det för mopedkörkort. Förarbeviset, så som det är utformat i dag, gör att alla inte lär sig köra ordentligt eftersom ribban ligger för lågt, anser grabbarna som tycker att en del förare kör "sunkigt".

Så åker hjälmarna på. Snart smattrar det till och tillsammans med små avgasmoln lämnar de oss.
Amanda Henningsson låser upp sin cykel. Hon går i sjuan nu och planerar att byta ut cykeln mot en moped nästa år.
Hon har ingenting emot hårdare förarkrav, som förhoppningsvis leder till färre olyckor. Men åldersgränsen ska inte ruckas.
- Bättre att få möjlighet att köra så tidigt som möjligt, säger Amanda Henningsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!