Tullpersonalen går i väntans tider

Tullpersonalen i Kapellskär går i väntans tider. Nedläggning, eller fortsatt verksamhet - det är frågan. Vi följde jakten på smuggelcigaretter, snus och amfetamin några timmar en helt vanlig dag.

Fredrik Lundell och narkotikahunden Baz söker igenom lasten på en estnisk långtradare

Fredrik Lundell och narkotikahunden Baz söker igenom lasten på en estnisk långtradare

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2008-04-25 10:31
Och pratade med tullklarerarna som kan komma att förflyttas till Arlanda.
Det är till tullinspektör John-Erik Jarlhammer som långtradarchaufförerna på väg till eller från Ryssland får vända sig den här morgonen. 30 stycken med gods att deklarera hinner han expediera före lunch. Det innebär mängder med papper att gå igenom och stämplar att stämpla.

Rysstrafiken, som man kallar det i Kapellskär, väljer gärna den här vägen när de ska ta sig från Finland eller Estland till Sverige eller omvänt. De rederier som trafikerar Roslagshamnen erbjuder en snabb och enkel överfart, anpassad till godstrafiken.
Men om sparförslaget genomförs flyttas de fyra tullklarerarna till Arlanda i stället och långtradarchaufförerna från "tredje land" tvingas åka omvägar runt flygplatsen, alternativt vända sig till sjötullen vid Frihamnen i Stockholm för att deklarera sitt gods.
- Trettio långtradare, det motsvarar 700 meter om de står på rad på Valhallavägen eller är på väg till Arlanda, säger John-Erik Jarlhammer med viss syra i rösten.

Han hymlar inte med vad han tycker om det förslag till besparingar som kom i slutet av januari. Att flytta fartygsklareringen till Arlanda, mer än sju mil inåt landet rimmar illa.
- Vi pratar ju så mycket om miljön, men sedan när det kommer till kritan verkar det inte spela någon roll, fortsätter John-Erik Jarlhammer.
Samtidigt skulle en nedläggning innebära att de sex brottsbekämparna i Kapellskär sägs upp. För Sune Pettersson, gruppchef, är det självklart att konsekvensen blir ökad smuggling.
- Allt som vi har arbetat upp under de här åren, det stryker man bara ett streck över. Det är nog det som känns värst. Det är bedrövligt, säger han innan han tar med sig sin grupp ut för att kontrollera lastbilar som anlänt med färjorna från Nådendal i Finland och Paldiski i Estland.

Åsa Johansson har varit i gång sedan klockan sex för att studera information om vad som finns ombord och planera morgonens kontroller. Kontroller på tullmans intuition kallar Sune Pettersson det men exakt vad som väcker misstankar i en tullares ögon vill han inte avslöja.
- Det är lite av våra yrkeshemligheter. Men vi som jobbar här kan den här trafiken och känner igen många av chaufförerna. Skulle man skicka brottsbekämpare hit från Arlanda eller Stockholm i stället så har de inte en susning om vilka åkerier och chaufförer det handlar om.
De tullare från Arlanda som finns på plats för att hjälpa till den här dagen förstår mycket väl vad han menar.
- Det är som när du åker och fiskar. Har du en lokal guide så har du mycket större chans att få napp, säger Fredrik Lundell.

Hans hund Baz sniffar sig snabbt igenom fem långtradare, tre från Estland och två från Finland utan att göra några fynd. Men sedan väljer Åsa Johansson att stoppa ytterligare en bil. Chauffören misstänks vara berusad och tullarna ringer polisen i Norrtälje för att de ska göra en kontroll.
- Vi kan ha fel men han verkade väldigt trött och slö, säger Sune Pettersson.
De har fel. Mannen är inte berusad och det blir inte heller några beslag den här dagen trots att man åker vidare till Grisslehamn efter lunch.
- I vanliga fall gör vi beslag nästan varje pass vi jobbar, ibland större, ibland mindre. Förra året gjorde vi sammanlagt 300 beslag, berättar Sune Pettersson.

Fem omorganisationer har han varit med om under sina 38 år inom tullen men aldrig känt ett sådant stöd som nu.
- Det märks att folk vill ha oss kvar. Man är orolig för att det ska komma in en massa skit som stannar i Norrtälje annars.
Men trots det kompakta stödet har det varit en jobbig tid. Sedan besparingsförslaget lades har det varit väldigt tyst från ledningens sida och ovissheten tär.
- Personalen mår inte bra av att gå så här lång tid och inte ens veta när vi får ett besked.
Ändå kan Sune Pettersson inte låta bli att hoppas. För personalen här har svårt att se någon rim och reson bakom förslaget om nedläggning. Det är som Thomas Westin säger vid morgonfikat.
- Förstår du att de har hittat på något så dumt. Man kan ifrågasätta om de över huvud taget har tänkt. Ur alla perspektiv är det idiotiskt.
Det händer nu:
På måndag träffar generaltulldirektör Karin Starrin de fackliga organisationerna för att presentera den framtida inriktningen. Senast före sommaren ska beslut fattas om hur tullverksamheten i landet ska se ut.
Sedan sparförslaget som innebär att fast tullnärvaro skulle försvinna på tolv orter i Sverige, däribland Kapellskär, presenterades har ett antal förutsättningar förändrats. 127 medarbetare har tackat ja till avtalspension och Tullverket fick 50 miljoner kronor extra i vårbudgeten.
- Samtidigt fortsätter arbetet att se hur vi ska kunna organisera verksamheten på det mest effektiva sättet. Men det här innebär att den processen inte behöver bli lika smärtsam, säger generaltulldirektör Karin Starrin.
Vad det innebär för tullen i Kapellskär är hon förtegen om.
- Det är för tidigt att ha en bestämd uppfattning om. Jag vill göra en sammanvägd bedömning men målsättningen är att vi ska kunna ge besked ganska snart, säger hon till UNT.
Tullverket har också fått in synpunkter från flera parter bland annat på den ökade miljöbelastning som blir konsekvensen om den tunga trafiken i stället måste ta sig till Arlanda.
- Det är inte särskilt trevligt med mer trafik på väg 77 som är underdimensionerad redan som det är. Vintertid är det nästan så att speglarna slår ihop om två lastbilar ska mötas där, säger Kjell Jansson (m) kommunalråd i Norrtälje kommun.
Även Luftfartsverket och Sigtuna kommun har motsatt sig den föreslagna förändringen eftersom det kan leda till att Arlanda slår i det så kallade utsläppstaket. Från Tullverkets sida har man gjort en preliminär utredning av konsekvenserna som enligt utredaren Inge Lindunger blir "betydande".
- Samtidigt innebär inte det här någon helt ny belastning på vägarna. Lastbilarna ska ju någonstans iallafall, säger Karin Starrin.
Vad är egentligen vinsten med att flytta tullklareringspersonalen till Arlanda?
- Det är ganska sårbart med bara ett fåtal medarbetare på en plats. Det är mer rationellt med större organisationer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!