Efter att det klassiska Skuttungebageriet gick i konkurs 2010 fick bageriet en ny ägare och ett nytt namn: Upplandsbageriet. Men nu är bageriet illa ute igen. Ekonomichefen på Upplandsbageriet, Jan Åldemo, vill nu samarbeta med andra bagerier i Uppland eftersom han anser att de alla sitter i samma båt.
– Det är så hård konkurrens och vi jobbar mot samma kunder som de andra bagerierna i Uppland. Om vi ska hålla på och kriga så här kommer vi ta livet av varandra, säger Jan Åldemo, ekonomichef på Upplandsbagarn.
För en av Upplandsbagarns största konkurrenter, Sätrabagarn, blev 2010 ett något sämre år än 2009. Roger Lindgren som driver bageriet håller med om att konkurrensen hård. Enligt honom vill många bagerier från Stockholm, eller ännu längre bortifrån, ta över delar av marknaden i Uppland.
– Vi kämpar på och vill istället profilera oss som ett bageri som levererar färska bröd av råvaror som är närproducerade. Folk skulle bara veta hur långt många degar åker, säger han.
På GK-bageriet i Boländerna har man också märkt av en större konkurrens utifrån.
– Man kan vara jättebillig här och dyrare i större städer för att komma in på marknaden. Jag kan inte tävla med de stora och pressa priserna, så jag satsar på kvalitet, närhet och kundservice istället, säger Gunilla Sandin som driver GK-bageriet.
Martin Lundell, vd för Sveriges bagare & konditorer, håller med om att svenska bagerier är pressade och anser att det är på grund av att det är en personalintensiv bransch.
– När du köper ett bröd som kostar 50 kronor går ofta 25 kronor till personalens löner. Det är ett hantverksyrke, säger Martin Lundell. Han pekar också på att bagerier som levererar bröd till handeln ofta hamnar i knäet på stora matbutikskedjor som Coop och Ica.
– Det pågår en utredning hos konkurrensverket som handlar om hur handeln sätter priserna och hur de behandlar sina leverantörer allmänt, säger Martin Lundell.
Men han anser också att bagerierna måste bli bättre på att marknadsföra sig.
– De som profilerar sig och hittar nya koncept klarar sig bättre. Det finns till exempel surdegsbagerier i storstäderna som går riktigt bra.
Tuffa tider för Upplands bagerier
Konkurrensen ökar bland bagerierna i Uppland. Höga personalkostnader, låga priser och fler leverantörer som pressar på från andra delar av landet gör att det kommer att bli fortsatt tufft.
FAKTA
I Sverige på slutet av 60-talet fanns det 4 700 bagerier. År 2011 finns det 933. Men branschen är fortfarande den största delbranschen inom livsmedelsindustrin och var fjärde anställd inom livsmedelsbranschen är bagerianställd.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!