Tuffa tåg

Det började med fåror i Grekland för 2 600 år sedan. I dag finns supersnabba, svävande och till och med förarlösa tåg.

Foto:

Uppsala2011-06-12 08:57

Diolkos är en stenväg med fåror som byggdes i Grekland för cirka 2 600 år sedan. Den brukar ibland kallas för den första järnvägen, fast den inte var gjord av järn. På Diolkos drog man hela skepp på trävagnar. Man gjorde så för att slippa segla runt den stora halvön Peloponnesos. Men några motorer fanns inte. Än. I stället var det slavar som drog den tunga lasten.

För 2 000 år sedan avstannade rälsutvecklingen helt. Det skulle dröja cirka 1 500 år innan vagnar på räls kom tillbaka, främst då i gruvor i Europa. Vagnarna drogs av människor eller djur. Ångmaskinen hade börjat utvecklas år 1690. Först användes den mest till att driva pumpar i gruvor. Men år 1804 var den tillräckligt avancerad och stark för att driva ett tåg. Ånglokens tid var på väg. År 1830 öppnades den första järnvägen mellan två städer (Liverpool och Manchester) i England. Och sedan tuffade utvecklingen på över världen.

År 1856 invigdes den första järnvägen i Sverige - mellan Örebro och Nora. Där drog ångloket Oscar både passagerare och gods. På den tiden följde tågen ingen exakt tidtabell. Det var nämligen tidsskillnad mellan olika orter i Sverige. När klockan var 12.00 i Göteborg var den 12.24 i Stockholm. Därför införde man år 1879 samma tid i hela landet. Då blev det lättare att passa tåget! Vid 1800-talets slut började elektriska tåg sakta att ta över. Roslagsbanan i Stockholm, som finns kvar än i dag, var med och ledde den utvecklingen. Med elen så blev tågen så småningom snabbare, mer lättskötta och framför allt fler.

Nuförtiden finns det flygande tåg - magnettåg! Magneter på tågens undersida gör att de svävar fram en centimeter över rälsen. Eftersom tågen bara har kontakt med luft skapas knappt något motstånd. Så magnettåg är minst dubbelt så snabba som till exempel X 2000-tåg. Den högsta hastighet som ett magnettåg nått är 581 kilometer i timmen. Det var i Japan.
Dessutom finns det nu helt datorstyrda tåg på flera håll i världen. Det räcker med att åka till Köpenhamn för att få åka förarlös tunnelbana.

Nästa steg i utvecklingen kan vara vakuumtunnlar. Om man grävde en tunnel under Atlanten - från Europa till USA - och tömde den helt på luft, så att allt luftmotstånd försvann, skulle tåg kunna åka där med en topphastighet på 6 400 kilometer i timmen! Det är många gånger snabbare än ett flygplan.

Fakta

Världens längsta!
Världens längsta tåg var ett godståg i Australien på hela 7 350 meter. Det hade 682 vagnar - och 8 lok!

Raket-tåg!
Raket-tåg används ibland för obemannade hastighets-experiment på spår. Rekordet är över 10 000 kilometer i timmen! (TT Spektra)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om