Tuff vardag på Uppsalas gator

Frisk luft och motion men också glåpord och i sällsynta fall hot och våld – det är p-vakternas vardag. För att orka när det är tungt söker de stöd hos varandra.

2014-02-18

Parkeringsvakterna Annika och Åsa kontrollerar en bil och ser att den har ett nyttotillstånd - och alltså får stå på platsen.

Foto: Annika af Klercker

2014-02-18 Parkeringsvakterna Annika och Åsa kontrollerar en bil och ser att den har ett nyttotillstånd - och alltså får stå på platsen. Foto: Annika af Klercker

Foto: Annika af Klercker

Uppsala2014-06-07 07:00

På Fyris torg står en lastbil parkerad mot färdriktningen, med ena hjulparet på trottoaren. Parkeringsvakten Åsa går fram och skriver en böteslapp på 800 kronor. Just när hon är klar kommer bilens förare ut ur en av butikerna och ser vad som står på.

– Jag har inte parkerat, jag sprang ju bara in och lämnade en sak, säger han förtvivlat.

– Du står på trottoaren, mot färdriktningen, svarar Åsa.

Föraren, som har satt sig i bilen, öppnar munnen och ser ut att vilja säga något mer, men bestämmer sig för att hålla tyst. I stället rivstartar han lastbilen och bränner iväg mot S:t Eriks torg.

"Jag har inte parkerat". Det är förmodligen den vanligaste invändningen från personer som får p-böter, berättar Åsa och kollegan Annika, som båda är parkeringsvakter på Uppsala kommun.

– En annan variant är "jag skulle bara hämta min gamla mamma", eller "jag skulle bara" något annat. Jag borde skriva en bok om alla bortförklaringar jag har hört genom åren, säger Åsa.

Har det någonsin rivit en p-bot på grund av ömmande omständigheter?

– Nej aldrig. Om någon skulle komma med sitt sjuka barn i famnen är det möjligt att jag skulle göra det. Annars kan man ju alltid ansöka om rättelse hos polisen i efterhand.

Har du själv fått någon p-bot?

– Ja, faktiskt, för ett och ett halvt år sen fick jag min första. Jag la inte i pengar i parkeringsautomaten – jag skulle bara stå där i fem minuter, men jag fick skylla mig själv.

Åsa började arbeta som parkeringsvakt 1984, och efter 30 år trivs hon fortfarande med yrket.

– En solig sommarmorgon, när man hör måsarna skrika, då är jobbet svårslaget, säger hon.

Motion på arbetstid är en annan fördel.

– Härom året mätte jag hur långt jag går på en dag och det blev mellan en och en halv och två mil. Man blir van vid att röra sig – även när jag har en ledig helg måste jag ut och gå de där milen för att må bra.

Med sina väl synliga uniformer får parkeringsvakterna ofta frågor från turister som behöver hjälp att hitta till Uppsalas sevärdheter.

– Vi är lite som stadens ambassadörer, det är roligt, säger Åsa.

Men att vara parkeringsvakt kan också vara ett utsatt yrke. Både Åsa och Annika föredrar att inte gå ut med sina efternamn i tidningen. Förra året skrevs sex avvikelserapporter om hot och våld mot kommunens femton p-vakter, varav en även ledde till en tillbudsanmälan till Arbetsmiljöverket. Annika berättar att hon blev hotad för några år sedan.

– Jag hade lappat en bil när ägaren dök upp. Han sa saker som att han visste var jag bodde och vilken buss jag åkte med. Man blir förstås rädd, för familjens skull, säger hon.

Annika hade ett vittne till händelsen och mannen blev senare dömd i tingsrätten.

Den gången valde hon att inte söka professionell hjälp.

– Men händer det igen kommer jag nog att ta hjälp av en psykolog.

Annars är det framförallt till arbetskamraterna man vänder sig om det händer något obehagligt.

– Vi är varandras psykologer. Det är en stor fördel att kunna prata av sig innan man går hem för dagen, säger Åsa.

– Hemma förstår de inte på samma sätt vad det är man har varit med om, säger Annika.

De önskar att människor kunde tänka efter innan de slänger ur sig glåpord efter parkeringsvakter som bara gör sitt jobb.

– Innanför uniformen är vi människor av kött och blod. Vi går ju inte runt och lappar bilar för att jäklas, säger Annika.

– Vi finns ju där för trafiksäkerhetens skull. Om vi lappar en bil som står för nära ett övergångsställe kanske vi förhindrar att ett litet barn blir påkört, säger Åsa.

Men parkeringsvakterna får inte bara ta emot skäll.

– När vi strejkade för några år sedan kom det både blommor och tårtor från busschaufförer och bud som såg vilken skillnad det blev i trafiken utan oss, säger Åsa.

• 15 parkeringsvakter och en gruppledare arbetar med parkeringsövervakning på Uppsalas gator

• Det finns cirka 8 900 p-platser på kommunal gatu- och kvartersmark varav drygt 3 000 är avgiftsbelagda

• Timavgifter från p-automater utgör tre fjärdedelar av intäkterna och felparkeringsavgifter står för resterande fjärdedel

• Sedan 1 mars i år driver kommunala bolaget Uppsala Parkerings AB förvaltar alla kommunala parkeringsplatser. Tidigare låg p-övervakningen under gatu- och samhällsmiljönämnden.

• Överskottet för parkeringsverksamheten är i genomsnitt cirka 30 miljoner kronor per år, som går in i Uppsala Parkerings verksamhet

Höjda belopp ska ge bättre trafikmiljö

1 januari i år höjdes p-böterna i Uppsala kommun från 350 respektive 700 kronor till 500 respektive 800 kronor.

Kommunen hoppas att det ska förmå fler bilister att välja att parkera rätt före en felparkering.

Ändå väntas höjningen ge kommunen 2,5 miljoner kronor per år i extra intäkter.

Enligt lagen om felparkeringsavgift ska p-böter vara lägst 75 och högst 1 000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om