Tuff östkonkurrens om transporter

Ett år efter EU-utvidgningen har användandet av billig utländsk arbetskraft i den svenska transportsektorn redan gett kännbara effekter. Den har både ökat och lett till lönedumpning, menar branschen.

Uppsala2005-05-07 17:49
Trots övergångsbestämmelser som tillfälligt ska skydda den inhemska marknaden, kringgås reglerna och varken polis eller tull prioriterar efterlevnaden.

Rent olagligt
Åkerinäringen är hårt drabbad av konkurrens från företag som har sin hemvist på andra sidan Östersjön. Med en sjundedel av svenska chaufförers löner, kör polska och baltiska chaufförer upp importgods och stannar sedan i Sverige.
—Här snurrar de runt mellan olika terminaler och hamnar innan de åker hem igen efter en vecka. Det är rent olagligt men ingen stoppar dem, uppger Martin Viredius vid fackförbundet Transport.
Bakgrunden är att de forna Öststatsåkerierna inte får köra gods mellan olika destinationer inom Sveriges gränser. Bolagen får bara frakta varor in till Sverige och därefter åka ut ur landet med hämtade varor.
Transportsektorns utsatta konkurrenssituation inom EU ledde nämligen till införandet av övergångsregler under medlemsförhandlingarna. De gamla EU-ländernas marknader skulle tillfälligt skyddas från konkurrens.

Utbredd trafik
Transport uppger dock att de genom medlemmarna och sitt kontaktnät vet att den så kallade cabonagetrafiken är utbredd.
—Det blev ungefär så illa som vi befarat, säger Martin Viredius och syftar till att pressade lönenivåerna konkurrerar ut svenska åkerier och hotar svenska chaufförers arbetstillfällen.
—En polsk chaufför kostar 4 000-5 000 kronor i månaden, allt inklusive. En svensk går på dryga 30 000 kronor om man räknar in sociala avgifter och arbetsgivaravgifter.
Däremot är det få chaufförer som anställts i svenska åkerier med polska löner.
—Det är i alla fall inget som vi känner till. Det är vanligare att bemanningsföretag hyr ut utländsk arbetskraft till svenska åkerier, framförallt i södra Sverige, säger Martin Viredius.

Låg prioritet
Tullen känner inte till de exakta bestämmelserna för inrikestransporter och uppger att frågan har låg prioritet.
—Eftersom lastbilar från EU inte längre behöver anmäla sig, har vi inte samma kontroll. Vi stoppar bara bilar om vi misstänker smuggling, uppger Urban Pettersson, vakthavande befäl för godskontrollerna i hela landet.
Sune Pettersson, vakthavande befäl för Tullen i Kapellskär, bekräftar den bilden.
—Vi kan visserligen göra kontroller ute på vägarna men vi är mest i hamnen och ser bara när bilarna kommer till och från Baltikum.
Trafikpolisen i Uppsala län kan också kontrollera lastbilars destination ute på vägarna i länet. Inte heller de har resurser för det.
—Vårt uppdrag är i första hand trafiksäkerhetsrelaterat. Det här är en handelsfråga som vi inte jobbar med, säger Åke Lövh, chef för Uppsalapolisens trafikenhet.

Större löneskillnader
Inom transportbranschen är den fria rörligheten egentligen inget nytt. Utländska chaufförer har i årtionden konkurrerat om de internationella transporterna. Men löneskillnaderna är så mycket större idag.
—Vi har en oreglerad arbetsmarknad där det svenska kollektivavtalet hotas och där stora grupper fattiga människor är beredda att jobba för svältlöner i en osund konkurrens. Det vi nu ska göra är att påverka svensk regering och EU till att återgå till de gamla reglerna, säger Martin Viredius.

Svårt konkurrera om fjärrtransporter - Läs mer i UNT
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om