Enligt en ny undersökning som Uppsala Taxi låtit göra bland taxiåkande Uppsalabor har många stort förtroende för branschen som helhet och två tredjedelar säger att Uppsala taxi är det bolag man vill åka med. Bolagets vd Svante Bergh är förstås mycket glad över det positiva resultatet men säger ändå att det är viktigt med en bra konkurrens.
– Det svärtar ju ner hela branschen och faller tillbaka på alla om det är några som inte sköter sig, säger han.
Samtidigt visar en av bolagets största konkurrenter på svikande siffror. UNT har pratat med anställda på Taxi Kurir som anklagar ledningen för att ha schabblat bort avtalskunder när de gjort upphandlingar med kommun och landsting.
– De har inte skött det på rätt sätt. Det är de jobben vi tjänar pengar på, nu finns det inte så mycket. Det är jättesvårt att få kunder, säger en åkare som vill vara anonym.
Han säger att chaufförerna kan sitta i flera timmar i sin bil utan att få en enda körning. Lönen de får är provisionsbaserad och grundlönen räcker inte till. Därför kommer flera anställda hos Taxi Kurir Uppsala att demonstrera i dag utanför bolagets kontor på Ulls väg.
– Fortsätter det så här förlorar vi helt klart jobben, säger åkaren.
Gösta Ohlsson, vd för Taxi Kurir Uppsala, medger att man märker av en lågkonjunktur där det hålls mer i plånböckerna som resulterar i färre körningar samt att de har förlorat en del uppdrag med avtalskörningar. Men han vill inte kännas vid att ledningen skulle ha misskött sig.
– Skoluppdragen är färre an vad vi upphandlade men jag vill inte gå in på detaljer i och med att vi har en pågående dialog med kommunen. Sjukresorna däremot är det inget fel med, de kör vi. Sen i upphandlingen får man ibland inte den volym man har tänkt, säger han.
Körningarna har delvis i stället gått till den stora konkurrenten Uppsala Taxi som från och med 1 oktober har fått fler avtalskunder med skolskjuts och sjukresor.
Behöver era anställda vara oroliga för sina jobb?
– Ja, vi skär ner antalet bilar dagtid för att motsvara de avtal vi har. Men vi ger oss inte så lätt, vi jobbar för att kunna återgå till det ursprungliga, säger Gösta Ohlsson.