Tuff konkurrens för små elektronikhandlare

Prispressen på hemelektronik betyder minimala marginaler och stenhård konkurrens för elektronikhandlarna. De små har svårt att hänga med.- Tre procent av alla företag gick i konkurs i fjol, det är extremt högt, säger Michael Cronholm på Handelns utredningsinstitut.

Assem Torok, butikschef på Elektronikgruvan.

Assem Torok, butikschef på Elektronikgruvan.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2007-07-18 23:30
Hämningslös shopping pågår, fortfarande. Låga priser lockar rika svenskar till elektronikladorna och många hårda paket bärs ut.

I maj var försäljningsökningen 7,4 procent för elektronikhandeln jämfört med samma månad i fjol. För hela detaljhandeln var ökningen 5,2 procent. Ångan har förmodligen hållits uppe under juni.
- Det är snarast gynnsamt för en sådan bransch att det är lite dåligt väder, säger Michael Cronholm.

Men främst är det prisfallet som ligger bakom försäljningsframgångarna.
- Det blir bara billigare och billigare. Konsumenterna får mer för pengarna, och köper mer prylar. Även om man har en gammal tv vill man ha en ny platt-tv. De når nya kunder hela tiden, säger Michael Cronholm.
Men lägre priser ger lägre vinster.
- Det är många som har problem med lönsamheten.

Elektronikhandeln är utsatt för en enorm konkurrens. De små butikerna som inte tillhör kedjor får det allt tuffare, men även kedjorna har det svårt.
Jan Ljuhs på branschorganisationen Elektronikbranschen tycker att handeln går ganska bra, även om marginalerna minskat.
- Det är volymerna som räddar dem. De måste sälja mycket. Små handlare har inte volymerna för att klara av att konkurrera med de stora som prispressar.

På Vaksalagatan ligger en elektronikbutik som inte tillhör någon kedja. Elektronikgruvan har färre kunder än vanligt. Butikschefen Assem Torok tror främst att det beror på semestertiderna, men också på en avstängd väg.
- Det är inte mycket folk i stan. Och så bygger de Musikens hus. De har stängt vägen hit för oss. Jag hoppas att den öppnas i augusti.
Han säger att butiken klarar sig på internetförsäljningen, men också där märks det att det är semester, många utskick besvaras med autosvar.
Assem Torok tycker egentligen inte att Elektronikgruvan konkurrerar med de stora kedjorna, eftersom butiken är lite nischad mot satellit- och digitalteveutrustning.

Sedan den platta tv:n utsågs till årets julklapp 2004 har den varit en kassako. Elektronikbranschen uppskattar att två miljoner apparater kommer att ha sålts i Sverige när 2007 är slut.
Michael Cronholm tror att succén beror på att den nya tv:n har sålts in som - en möbel.
- Man har gjort en elektronikpryl till en inredningspryl. Det är göra-om-hemma-branscherna som går bäst, och det beror på de låga räntorna vi har haft.

I går meddelade elektronikkedjan Siba att försäljningen av platt-tv har tredubblats sedan förra sommaren.
- En 32 eller 40 tums platt-tv har aldrig varit så billig, säger David Wijkström, ställföreträdande butikschef på Siba i Stenhagen, och tillägger:
- De flesta svenska hem vill ha en platt-tv. Det är smidigt.
Visst. En platt möbel är förstås mindre skrymmande.

När var och varannan har skaffat en platt tv ligger förmodligen en lansering av nästa pryl runt hörnet. För tillfället görs det mycket reklam för GPS, men Jan Ljuhs på Elektronikbranschen ser en annan pryl med framtiden för sig:
- HDTV. Du får skarpare bild och ett bättre ljud.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om