Tuff EU-konkurrens för åkerierna
Den ökade konkurrensen från EU:s yngsta medlemsländer påverkar de uppländska åkeriernas lönsamhet negativt. Höga arbetsgivaravgifter och pressade priser i hela transportsektorn bidrar också till att vinstmarginalerna är små. Ändå tror branschen på godare tider och att efterfrågan kommer att stiga.
Hon står bakom rapporten om hur åkeriföretagen utvecklats fram till år 2004.
I den konstateras att det i hela Uppsala län finns cirka 270 åkeriföretag, 67 av dem är aktiebolag.
Medianbolaget har en årlig snittvinst på 100 000 kronor och vinstmarginalen, alltså hur stor förtjänst företaget gör på varje omsatt krona, var 3,5 procent.
Utländsk arbetskraft
Det företag som det gick sämst för under 2004 redovisar en förlust på 19 000 kronor, ett större företag hade en vinst på 325 000 kronor.
— De internationella transporterna är hårt utsatta för konkurrens. Billig arbetskraft från öst och andra EU-länder pressar priserna. För att överleva använder företagen i flera fall utländsk arbetskraft inom fjärrgodstrafiken. Villaägarnas byte av uppvärmning har också lett till sämre ekonomi för oljetransportföretagen, säger Anna-Karin Neikter.
Men för övriga transportslag tror alltså branschen på bättre tider.
Den samlade efterfrågan på varor och tjänster ökar och därmed växer också efterfrågan på lastbilstransporterna.
Martin Viredius vid fackförbundet Transport är mer pessimistisk i sin syn. Han menar att hotet från de utländska åkeriföretagen växer. I maj genomfördes exempelvis en mätningi södra Sverige på de hårdast trafikerade vägarna. Över 42 procent av trafiken bestod av utlandsregistrerade långtradare.
Lönedumpning
— Lönedumpning och det faktum attutländska åkerier bryter mot regeln om att inte få köra inrikestrafik gör att branschen är hårt pressad. Förr eller senare måste vi också få bort de höga arbetsgivaravgifterna.
Lars Gregersens åkeri i Lövstalöt med 14 lastbilar och 18 anställda utför när- och fjärrtransporter åt bland annat Nordmills och Kungsörnen. Han ser dock hoppfullt på framtiden.
— I höstas märkte jag att det blev mer fart på beställningarna och jag får bättre betalt för varje tjänst. Uppgången ligger på cirka åtta procent. Kanske är det ändå kvalitén som räknas och att kunderna förstått att svensk åkerinäring håller hög servicegrad och värnar sina kundrelationer, säger Lars Gregersen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!