På en åker strax söder om Bergsbrunna tegelbruk står Claire Ellinger och Odd Andrén från Sweco med en borr-rigg. De matar på järn efter järn på borren när de ska mäta hur långt det är ner till fast berggrund. När maskinen tuggat sig igenom åtta meter lera börjar det gå lite trögare och hela riggen smäller och vibrerar när maskinen behöver slå sig ner genom friktionsjorden.
– Lite drygt tio meter är det till fast botten här, säger Claire Ellinger när det till slut tar stopp.
Det som pågår är förberedande markundersökningar inför bygget av fyrspåret mot Stockholm. Trafikverket arbetar för att själva bygget kan komma i gång runt 2025.
– Inför samrådet, som ska genomföras nästa vår, behöver vi information om hur marken är beskaffad. Vilken typ av lera det är och grundvattennivåerna. Sedan kommer vi att titta på jordprover för att se vilka potentiella miljörisker det finns, säger Anders Johansson, tillförordnad projektchef på Trafikverket.
Fortfarande är det osäkert om regeringen kommer att skjuta till pengar i den nationella infrastrukturplanen så att tidsplanen kan hålla. När Trafikverket presenterade sitt förslag fanns det bara pengar till en mindre del av utbyggnaden. I juni väntas regeringen komma med slutligt besked om hur pengarna ska fördelas fram till 2033. Enligt avtalet med staten ska fyrspåret fram till länsgränsen mot Stockholm, inklusive nya stationer i Alsike och Bergsbrunna, vara klart senast 2034.