Trots olyckorna: länets skolbussar fortfarande farliga
Trafiksäkerheten för skolbarn i Uppsala län är inte bättre än i övriga landet. Enligt en ny undersökning ställer Uppsala kommun inte tillräckliga krav på den landsvägstrafik som används till att skjutsa skolbarn.
Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, riktar i sin undersökning kritik mot de flesta kommunerna i länet.
— Jag är besviken, jag hade hoppats på att de tragiska skolskjutsolyckorna under de senaste åren, bland annat i vårt län, hade medverkat till större förbättringar, säger Katarina Bokström vid NTF Uppsala län.
Rundringning
NTF har i undersökningen ringt runt till kommunala tjänstemän som ansvarar för skolskjutsar. Förutom frågor kring hållplatserna har de fått svara på frågor om bland annat sittplats, bälte, alkolås, vinterdäck och förarutbildning.
Tydligast är att den skolskjuts som kommunerna upphandlat är säkrast. Där har kommunerna helt enkelt ställt specifika krav på säkerheten.
— Trafiksäkerhetskraven ställs betydligt högre i den upphandlade skolskjutsen. Men merparten av skolskjutsen i Uppsala län görs med linjetrafik och ur barnens perspektiv är detta mycket beklagligt, säger Katarina Bokström.
Per-Yngve Johansson, trafiksamordnare i Uppsala kommun, tycker att NTF ger en orättvis bild av kommunens säkerhetsarbete.
- Vi jobbar mycket med förarutbildningar. I slutändan handlar det om vilka individer som kör skolbarnen.
Enköping duktiga
Enköpings kommun får bäst betyg av NTF, bland annat för att de gör särskilda upphandlingar av skoltrafik. Men Per-Yngve Johansson anser att de krav som Enköping ställer också tillämpas av Uppsala kommun gentemot linjetrafiken, i det här fallet mot Upplands lokaltrafik, UL.
- Vi har inga bussar som är speciellt upphandlade för skolskjutsar. Trenden går mycket mot att försöka samordna med allmän trafik i stället.
UNT: Varför ställer kommunen inte krav på att bussarna ska ha vinterdäck?
- Det finns många krav man kan ställa. Kommunen har tagit initiativ till att se på förarutbildningen. Sedan finns det frågor om bromskontroller och vinteräck, men där har inte gatu- och trafiknämnden gått vidare.
NTF planerar att gå vidare med resultatet av undersökningen och kalla ansvariga i kommunerna till ett samtal om trafiksäkerheten.
FAKTA: UNT berättade i våras i flera artiklar om den bristande trafiksäkerheten för skolbarn i länet. 26 april skadades en 11-årig flicka då hon klev ut bakom bussen och blev påkörd av en personbil i Balingsta. I början av maj blev en 10-årig pojke från Vänge skola allvarligt skadad efter att ha blivit avsläppt på fel sida om riksväg 72 i förhållande till sin bostad. Efter att bussen kört iväg blev pojken påkörd.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!