– Det rör sig om två saker. Det ena är praktiskt. Vi måste beställa skyddsglas och installera dem på våra bussar, säger bussbolaget Nobinas presstalesperson David Erixon.
Den andra frågan handlar om att samordna införandet med UL. UL har flera utförare som kör bussar i länet och det kan leda till förvirring om vissa linjer får släppa på passagerare framtill på bussarna men andra inte, menar Nobina.
– Det ska vara lätt att göra rätt för passagerarna, säger David Erixon.
Nobina och UL har en pågående dialog om när de ombyggda bussarna ska börja rulla, berättar han.
– Frågan är hur det ska fungera med resten av kollektivtrafiken, där för vi en dialog med UL, säger David Erixon.
På UL ser man fram emot förändringen, berättar UL:s presstalesperson Helena Klange.
– Nobina och vi vill samma sak, nämligen att framdörrarna ska öppnas, säger hon.
Hon menar att det vara aktuellt att införa förändringen steg för steg.
– Så fort skyddet är uppe kommer vi börja släppa på passagerare fram på just den bussen, och sen kommer det rulla ut på flera, säger hon.
När tror ni att förändringen kommer träda i kraft?
– Det kan ta några veckor. Skyddsglasen ska produceras och monteras. De ska produceras och sedan monteras. Det är inte samma sak att sätta upp en skiva i en butik som att trafiksäker barriär i ett rullande fordon, säger Helena Klange.
Kan inte resenärer förvirras om vissa dörrar öppnar fram och vissa bak?
– Nej, våra resenärer ser nog vart man ska gå på ändå, säger Helena Klange.