Tror på kinesiska elskotrar
Med ett garage i Sunnersta som bas tänker Torbjörn Eriksson börja importera elmotorcyklar från Kina. I takt med att insikten om klimathotet ökar växer marknadspotentialen, tror han.
Foto: Oscar Segerström
Än så länge står tre elmotorcyklar i hans garage. Men han åker snart tillbaka till fabriken i Shanghai med en lista på förslag till förbättringar av konstruktionen. Sedan räknar han med att elskotrarna kan börja levereras inom någon månad. Går allt enligt planerna ska de kunna finnas i butikerna till våren med en prislapp på knappt 20 000 kronor.
- Det här är perfekt för dem som pendlar från mindre samhällen utanför Uppsala. Eller också för kommunen eller företag vars anställda behöver åka runt stan i tjänsten, säger han.
Det är inga fartvidunder det handlar om. Topphastigheten är 65 km/tim och med en annan lindning i elmotorn blir farten max 45 km/tim och skotrarna är då godkända som moped klass 1, det som i dagligt tal kallas EU-moppe.
Enligt Torbjörn Eriksson går de att köra upp till fem mil på en laddning.
Mottagandet från branschen tycks dock vara svalt.
- Kommer de från Kina tror jag inte på dem. Hittills har det varit så dålig kvalitet på det som kommit därifrån. Det är möjligt att jag har fel och att det här är bra grejer. Men det är så många som blivit brända att han har en lång uppförsbacke att kunna övertyga folk, säger Karl-Sune Nygren på Sulas MC i Uppsala.
Per Westin på Lelles MC är något mer positiv.
- Elskotrar är så nytt på marknaden att det är svårt att säga något om efterfrågan. Men jag tror att han måste göra moped klass 1 av dem så att de går att köra med en lättare typ av körkort. Då kan det vara något för företag vars anställda behöver åka i jobbet, säger Per Westin.
Torbjörn Eriksson, som med sitt företag Svenska Koster har en bakgrund som diversearbetare med allt från båtkonstruktioner till försäkringsbesiktningar på programmet, tror dock benhårt på sin idé.
- Jag har satt mig in i tekniken och nu ska jag åka ner till fabriken och lära mig hur motorcyklarna sätts ihop från grunden. Man behöver ha kontroll över hela kedjan från tillverkare till brukare, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!