Trög lansering av ny form av bröstförstoring
Konservatism inom skönhetsindustrin kan leda till att Q-Meds nya flaggskepp Macrolane blir svårsåld. På företaget anser man dock att det initiala motståndet är väntat.- Lanseringen går som planerat men det tar tid att bygga en ny marknad, säger marknadsdirektör Tommy Gullbo.
I september förra året godkändes Macrolane för den europeiska marknaden och Q-Med har nu utbildat 300 plastikkirurger för att använda produkten. Motståndet är dock stort och det finns flera skäl till detta.
Profiten för plastikkirurgen är mindre vid en enskild Macrolanebehandling än vid en bröstoperation. Därför kan kirurgerna vara ekonomiskt motiverade att inte marknadsföra produkten gentemot slutkunden. Dessutom är yrkesstoltheten ett potentiellt hinder: många kirurger har blivit kirurger just för att de vill operera och det kan finnas en psykologisk spärr mot saluföra en produkt som hotar själva definitionen av yrket.
Plastikkirurger som börjar använda Macrolane kan också behöva lägga om hela sin affärsidé, något som tar tid.
Dessa möjliga hinder har naturligtvis inte varit okända för Q-Med.
- Lanseringen går som planerat men det tid att bygga en ny marknad, säger marknadsdirektör Tommy Gullbo. Med tiden tror jag att många kommer att inse att det är en fördel att bredda sin produktportfölj och erbjuda kunderna möjligheten till kroppskonturering utan operation.
Den ekonomiska vinsten för kirurgerna är på sikt sannolikt lika stor med Macrolanebehandling som med operation. Det anser i alla fall Per Hedén, docent i plastikkirurgi vid Akademikliniken i Stockholm. Han har använt Macrolane i flera år, och marknadsför också produkten för Q-Meds räkning.
- Visst finns det en konservatism inom kåren, och en sund skepticism. Det finns ännu inga långtidsstudier som visar på eventuella sidoeffekter av Macrolanebehandling och i väntan på sådana studier håller sig många avvaktande, säger Per Hedén.
- Jag brukar till exempel avråda från Macrolanebehandling när det finns ärftliga anlag för bröstcancer, men det beror inte på att jag tror att det finns en risk, utan på att jag inte vet om det finns någon risk, säger Per Hedén.
Nya bröstimplantat ska kunna hålla i 10-20 år och kostar cirka 50 000 kronor. En bröstförstoring med Macrolane kostar 30 000-60 000 kronor, men efter bara ett år behövs en ny behandling om man vill bibehålla effekten - i snitt har 44 procent av Macrolanet absorberats av kroppen efter tolv månader. En ny sådan behandling kan kosta mellan 5 000 och 30 000 kronor. Därefter behövs nya behandlingar lite mer sällan, kanske vartannat vart tredje år.
Utslaget över en längre tidsperiod blir alltså en Macrolanebehandling avsevärt dyrare än en operation.
- Fördelarna med Macrolane är att man tillför ett ämne som liknar ett som finns naturligt i kroppen, och att man slipper operation med efterföljande sjukskrivning och ärr, säger Q-Meds informationsdirektör Madelene Sandgren.
Företaget chockade i våras aktieägarna med usla resultat.
- Vi borde ha varit tydligare i vår kommunikation om att 2008 är ett investeringsår, säger Madelene Sandgren.
FAKTA
Q-Med har 700 anställda i 20 länder, varav 500 vid huvudkontoret och produktionsanläggningen i Uppsala. Det är ett av Uppsalas största företag.
Företagets storsäljare är antirynkmedlet Restylane som har använts i 10 miljoner behandlingar världen över.
Macrolane är en produkt som i likhet med Restylane injiceras, men som används för kroppskonturering (bröst, stuss, vader, höfter).
Q-Med har 700 anställda i 20 länder, varav 500 vid huvudkontoret och produktionsanläggningen i Uppsala. Det är ett av Uppsalas största företag.
Företagets storsäljare är antirynkmedlet Restylane som har använts i 10 miljoner behandlingar världen över.
Macrolane är en produkt som i likhet med Restylane injiceras, men som används för kroppskonturering (bröst, stuss, vader, höfter).
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!