Skatteverket gjorde 2014-2015 särskilda utredningar av 49 svenska åkerier där det fanns tecken på fel i redovisningar av skatter och avgifter. Resultaten visade att så var fallet för 39 av företagen. Det ledde till höjningar av skatter, avgifter och skattetillägg på sammanlagt 44 miljoner kronor. Nu pågår också förhandlingar i Kammarrätten i Göteborg om taxeringar för 78 av de totalt 1000 chaufförer som berörts av utredningarna.
– Återkommande signaler om skatteundandragande i transportbranschen och vår rapport från 2013 där transportnäringen var den enda branschen där företagare upplevde en ökning av konkurrens från skattefuskare jämfört med år 2002 gjorde att vi granskade branschen närmare, säger Pia Bergman, nationell samordnare mot grov ekonomisk brottslighet.
För Skatteverket blev utredningarna tidsödande eftersom det saknas register över utländska företag, utländska chaufförer och också offentliga register för utlandsregistrerade lastbilar som är verksamma i Sverige.
– Det har förekommit olika upplägg och otillåtna konstruktioner med bemanningsföretag i Sverige och i utlandet. Vi kontrollerade framför allt svenska åkerier som anlitat chaufförer bosatta utomlands och utländska bemanningsföretag med åkeriverksamhet i Sverige, säger Pia Bergman.
Redan 2012 krävde Skatteverket ett svenskt åkeri i Halland på drygt 25 miljoner kronor i skattetillägg och arbetsgivaravgifter sedan 260 polska chaufförer bedömts vara anställda trots att de hyrts in som egenföretagare via bemanningsföretag för att köra åkeriets bilar. Förvaltningsrätten gav Skatteverket rätt, Kammarrätten gav delvis åkeriet rätt och sänkte kraven till 23 miljoner kronor. Åkeriet överklagade till Högsta Förvaltningsdomstolen som i maj 2016 beslutade att inte ge prövningstillstånd, och också avslog yrkanden om att inhämta förhandsavgörande från EU-domstolen.
Det är främst med minimering av lönekostnader som åkerier kan konkurrera om transporter. I Sverige och Västeuropa ligger lönerna för chaufförer betydligt högre än i östeuropeiska länder.
Förutom trixiga upplägg där chaufförernas löner kunde hållas nere och skatter och sociala avgifter inte betalades, hittade Skatteverkets utredare också företag med målvakter där osanna fakturor använts för att kunna betala svarta löner och göra felaktiga momsavdrag. I de åkerierna med inslag av ekonomisk brottslighet fann Skatteverket att 90 procent av chaufförerna var svenska och att de huvudsakligen kört inom Sverige.