Trippel paketmängd för Uppsalas postombud

Postombuden i Uppsala rustar inför julen. Utökad personal och extrahyllor kallas in för att hantera högarna av beställningar.

Lise-Lotte och Svante har precis hämtat ut en julklapp på Direkten.

Lise-Lotte och Svante har precis hämtat ut en julklapp på Direkten.

Foto: Erik Avebäck

Uppsala2017-12-08 12:00

Köer som blockerar utgången. Berg av paket som fördelas i hundratals sektioner hos postombuden. Ytterligare en decembermånad.

Paulina Gunnarsson, postansvarig på Ica Tunabackar, förklarar att arbetsrutinerna i butiken mestadels ser ut som vanligt. Med ett par justeringar.

– Vi beställer in extrahyllor, för vi behöver så många som möjligt till förvaringen, säger hon.

Under vanliga veckor brukar de få in mellan 250 och 300 paket om dagen. Denna siffra fördubblas under juletider när de tar emot upp till 600 paket per dag. Väntetiden för besökare är oftast som längst mellan fyra och sju på kvällen. När folk slutar jobba, med andra ord.

– Inför julen, vanligtvis vecka 51, brukar vi ta in en till heltidsanställd som hjälper till med utdelningen för att lättare kunna hantera trycket från köerna, säger Paulina Gunnarsson.

På Ica Samköp vid Heidenstams torg uppskattar butikschef Thommie Ljung att de tar emot tre gånger så många paket som vanligt inför julen.

– Här i leveransförvaringen får vi in drygt 2 000 paket per dag under den här perioden. Mängden ökar för varje år som går, säger han.

I vanliga fall är de tre som jobbar på postombudet, men när det finns behov arbetar upp till åtta anställda samtidigt. Detta innebär dock inte automatiskt att köerna försvinner.

– På grund av begränsad yta och ett begränsat antal datorer kan det fortfarande ta tid att beta av kön. Dessutom är inte alla redo med sina id-kort när det väl är deras tur, påpekar Thommie Ljung.

Halmat Rashwadi, som är postansvarig på samma affär, säger att det är högt tryck redan från klockan två på eftermiddagen. Och ofta håller det i sig fram till åtta på kvällen. Men det finns tekniska hjälpmedel som underlättar både för kunderna och personalen.

– PostNords app är till hjälp eftersom leveransen kan spåras med hjälp av den och folk därmed kommer hit förberedda. Men vissa tror att vi luras när vi rekommenderar den, säger han.

I Kvarnen, fast denna gång på andra sidan av kassan, befinner sig Svante och Lise-Lotte Adolfsson för att hämta ett paket de beställt online. Kön här är betydligt kortare och de fem minuter som paret tillbringar där känns överkomliga.

– Vi har handlat julklappar på internet i flera år, dessutom bor vi i närheten så det är smidigt att komma hit och hämta ut beställningarna, säger Svante.

För det mesta handlar de elektroniska produkter, som radioapparater och mobiltelefoner.

– Det kan även hända att vi köper jackor och kläder, säger han.

– Det hörs vem av oss som handlar mest, säger Lise-Lotte och skrattar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!