"Trängselskatt inte aktuellt i dag"

Ja, kanske och nej. Kommunalrådet Stefan Hannas svar på om han kan tänka sig en trängselskatt i Uppsala har skiftat i olika medier.  Själv säger han att alla svar stämmer, beroende på hur trafiksituationen i Uppsala utvecklas.

Stefan Hanna tillsammans med C-ledaren Annie Lööf på Relationsdagen i Uppsala förra veckan.

Stefan Hanna tillsammans med C-ledaren Annie Lööf på Relationsdagen i Uppsala förra veckan.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2012-05-03 10:38

Det kan tyckas oklart var Centerpartiet står i frågan om en eventuell trängselskatt i Uppsala. I ett utspel på DN debatt förra veckan skrev partiledaren Annie Lööf att Centern vill öppna för att fler städer tillåts införa trängselskatt. ”Besluten ska alltid fattas lokalt, men förutsättningarna för denna modell borde finnas på fler platser i landet, som exempelvis Uppsala och Linköping.”
Samma dag intervjuade DN Uppsalas lokala Centerledare, kommunalrådet Stefan Hanna, som då uttalade sig positivt. ”Vi måste titta på alla möjligheter för att klara av trafikflöden och för att kunna nå våra klimat- och miljömål. Trängselskatt är en sådan väg”, sa han.
Men när han senare intervjuades av UNT fick förslaget kalla handen. ”Det är inte är aktuellt i dag eller om tio år”, blev svaret. Och backar man bandet till valrörelsen 2010 ger Stefan Hanna ytterligare ett svar. ”Kanske”, var beskedet då.
Från kanske till ja till nej, vad tycker du egentligen?
– Det jag säger är att det i dag inte är aktuellt med en trängselskatt i Uppsala, men att det kan bli aktuellt, säger Stefan Hanna.
När då?
– Vi är en storstad som har det trångt inne i stan och om luftkvaliteten och trängseln bara blir värre då ser jag det som ett verktyg. Men det finns många andra verktyg också och jag tror inte att någon Uppsalabo vill ha trängselskatt.
Vad ska du göra för att slippa hamna där då, du som är kommunalråd med ansvar för just trafik, miljö och klimat?
– Prio ett är att få bort de infarktplatser som finns, det vill säga där trafiken ibland står still som exempelvis på Kungsgatan eller på väg 55 vid infarten till Flogsta.
Hur då?
– Jag tror att nya broar över Fyrisån och ytterligare en undergång under S:t Olofsgatan skulle lösa de knutar som finns och avlasta innerstaden. Får vi till det tror jag att Uppsala kan klara sig. Men vi tar också fram en parkeringsstrategi med nya infartsparkeringar utanför centrum och en cykelstrategi för att få människor att ta cykeln i stället för bilen.

Enligt Annie Lööf var utspelet om en trängselskatt i Uppsala förankrat hos dig. Hur då?
– Hennes pressekreterare ringde mig och frågade om det var okej att använda Uppsala som exempel och då svarade jag ja. Jag ser inte problemet eftersom det går ut på att regeringen inte ska lägga sig i om en kommun vill införa trängselskatt, utan att kommunen ska ha full rådighet över det själv. 

FAKTA

Trängselskatt
Så tycker partierna i Uppsala kommunfullmäktige

FP: ”Det är inget för Uppsala.”

KD: ”Vi säger nej, det skulle fungera som en straffskatt på småbarnsfamiljer och landsbygdsbor.”

M: ”Det vill vi inte ha. Stan ska vara tillgänglig och det finns andra sätt att styra bort den trafik som inte ska till centrum.”

S: ”Det är en dyr åtgärd och så stort är inte problemet med trängseln i Uppsala.”

MP: ”Det kan vara en möjlighet i Uppsala, bland annat för att finansiera spårvagnsutbyggnad.”

V: ”Vi har andra idéer om hur trängseln ska minska, men utesluter inte trängselavgifter om man inte kan komma till rätta med trafikproblemen på annat sätt.”

SD: ”Vi säger bestämt nej, vi vill inte försvåra ytterligare för bilister.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om