Trafikverket ville snåla på stationen i södra Uppsala

Trafikverket har snålat och planerar för korta perronger vid den blivande stationen Uppsala södra vid Bergsbrunna. Därför tar Region Uppsala 36 miljoner från anslagen till länets vägar för att även längre tåg ska kunna stanna.

Cecilia Linder (M) säger att det är viktigt att ta höjd från början när den nya tågstationen byggs.

Cecilia Linder (M) säger att det är viktigt att ta höjd från början när den nya tågstationen byggs.

Foto: Region Uppsala

Uppsala2024-02-04 18:00

När en ny tågstation ska byggas vid Bergsbrunna (med arbetsnamnet Uppsala Södra), vill Trafikverket bara betala för en kort perrong. Det skulle innebära att den bara kan användas av pendeltåg, den nuvarande UL/SL-pendeln

– I våra prognoser så finns inget behov att köra med längre tågsätt, säger Rami Yones, regionchef på Trafikverket.

undefined
Bygger man en kortare perrong, som Trafikverket vill, kommer den bara att fungera för de kortare pendeltågen.

När Uppsala Central byggdes om dröjde det bara några år innan stationen var för liten. Nu ska den byggas ut igen, till en mycket högre kostnad. Är inte risken att det blir dyrare på sikt?

– Uppsala C var speciellt. Vår princip är att hushålla med pengarna och inte bygga anläggningar som Trafikverket inte är säker på att den kommer att användas. Jag känner mig trygg med att den här metoden sparar skattepengar ur ett nationellt perspektiv, säger Rami Yones.

Enligt Region Uppsalas prognoser kommer stationen att behöva användas för längre regionaltåg redan ett par år efter att den öppnat för trafik. Och att då förlänga perrongerna blir svårare både praktiskt och ekonomiskt. Extrakostnaden för att bygga längre perronger redan från början beräknas till 36 miljoner kronor. Ska man förlänga en befintlig perrong i efterhand handlar det i stället om en kostnad på i cirka 100 miljoner, samtidigt som det kommer att påverka tågtrafiken negativt.

undefined
För att regionaltågen, som Mälartåg, ska kunna stanna vid den blivande stationen Uppsala Södra krävs att perrongerna är tillräckligt långa.

Därför har Region Uppsala nu via ett beslut av den avgående ordföranden i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Cecilia Linder (M), beslutat att betala 36 miljoner för att redan från början få de längre perrongerna vid Uppsala Södra.

Pengarna tas genom att reservera beloppet i länstransportplanen, som finansierar statliga vägprojekt runt om i länet. Som jämförelse beräknas den del av cykelvägen längs väg 255 till Knivsta som finansieras av länsplanen till 48 miljoner kronor.

– Vi vill inte göra samma misstag som när man byggde Resecentrum för litet. Jag vet inte varför Trafikverket gör en annan bedömning. Men vi som kör tåg vill även att långa tåg ska kunna använda stationen. Region Uppsala är en av ägarna till Mälartåg, säger Cecilia Linder.

undefined
Cecilia Linder (M) säger att det är viktigt att ta höjd från början när den nya tågstationen byggs.

Vilka projekt kommer att behöva strykas i länstransportplanen på grund av detta?

– Det vet jag inte. Det ligger långt fram i tiden. Men jag har stämt av detta med övriga partier i presidiet, och vi är överens om att det är viktigt att ta höjd för framtiden när vi bygger, säger Cecilia Linder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!